Czy „świętość” tematu uszlachetnia dzieło? Pozaartystyczne kryteria oceny dzieła filmowego

Urszula Jarecka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Pytanie o to, kiedy estetyczna ocena filmu nie jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego wartości, stanowi punkt wyjścia artykułu Jareckiej. Powołując się na krytyczne oceny wybranych znanych filmów i analizując zainteresowania widzów, Jarecka próbuje zdefiniować determinanty pomijania kryteriów artystycznych, czyli „estetycznej pobłażliwości” wobec danego filmu. Twierdzi, że można wyróżnić kilka grup tematów filmowych, które stanowią swoistą tarczę ochronną przed niedostatkami artystycznymi i same wyznaczają ramy oceny filmu.



Słowa kluczowe:

kryteria artystyczne, estetyka, etyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Jarecka, U. (2000) „Czy «świętość» tematu uszlachetnia dzieło? Pozaartystyczne kryteria oceny dzieła filmowego”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 214–222. doi: 10.36744/kf.4248.

Autorzy

Urszula Jarecka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Pracow­nik naukowy na wydziale filmoznawstwa Uniwersytetu Poznańskiego. Autorka książki Świat wideoklipu (1999).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Urszula Jarecka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.