Bohater filmu animowanego
Urszula Jarecka
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Tekst prezentuje charakterystykę bohatera filmów animowanych, poprzedzoną wstępem dotyczącym historii kreskówek oraz rozważaniami na temat konstrukcji kreskówek ze względu na wymogi percepcyjne dziecięcej widowni. Odpowiadając na pytanie, czy bohater filmu animowanego jest aktorem, autorka omawia sztukę animowanej ekspresji, której elementami konstytutywnymi są kostium, uroda, mimika animowanych bohaterów i przedmiotów. Postacie z kreskówek są istotnym elementem kultury masowej. Ich ważnym atrybutem jest niezmienność, stałość zachowań i powtarzalność sytuacji, z jakimi muszą sobie radzić. Czy pozwala to jednak mówić o mitotwórczym działaniu takich postaci, jak to się dzieje w przypadku gwiazd filmowych? Jeśli rozszerzymy pojecie mitu na współczesną popkulturę, to opowieści animowane można uznać za nośniki treści mitycznych.
Słowa kluczowe:
animacja, kreskówka, mitBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Urszula Jareckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Dr socjologii, pracuje w Zakładzie Teorii Kultury w IFiS PAN w Warszawie i w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się nowymi mediami i kulturą popularną. Opublikowała Świat wideoklipu (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Urszula Jarecka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.