Kino etosu czy akcji
Abstrakt
Profesor Stefan Morawski formułuje kilka uwag na temat relacji między kwestiami etycznymi i estetycznymi. Przywołuje tytuły głośnych ostatnio filmów, dzieląc je na te, które niebezpiecznie unikają kwestii etycznych, i te, które wymagają od widza refleksji aksjologicznej. Dla Morawskiego wymownym przykładem fundamentalnego znaczenia kwestii etycznych jest stanowisko czołowych filozofów postmodernistycznych (Derridy, Lyotarda i Rorty’ego). Odrzucają oni powszechne znaczenie zasad epistemologicznych i ontologicznych, ale nie potrafią uwolnić się od obowiązujących reguł etycznych.
Słowa kluczowe:
postmodernizm, kino akcji, etykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Stefan Morawskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Filozof-estetyk, teoretyk sztuki i kultury współczesnej, wykładowca uniwersytecki, redaktor naczelny rocznika „Polish Art Studies”. Autor licznych rozpraw i książek, tłumaczonych na wiele języków: m.in. Rozwój myśli estetycznej od Herdera do Heinego (1957), Między tradycją a wizją przyszłości (1964), Absolut i forma (1965), Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki (1985), Zmierzch estetyki - autentyczny czy rzekomy ( 1987), Główne nurty estetyki XX wieku (1992).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Stefan Morawski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Stefan Morawski, Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat