Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego „Błękitna nuta”
Abstrakt
Kudrycka pisze o filmie Żuławskiego Błękitna nuta. Reżyer musiał zmierzyć się z legendą wielkiego artysty. Wybrał epizod z biografii Chopina, który został wykorzystany w dramacie Iwaszkiewicza. Chopin spędza wakacje w wiejskim domu George Sand w Nohant, otoczony kolegami artystami i rodziną kochanki. Czas ten jest kluczowy dla dalszego życia Chopina. Myśli, rozmowy i życie bohaterów przeniknięte są sztuką. Żuławski wykorzystał listy i wspomnienia uczestników spotkania, którzy nieustannie kreowali rzeczywistość na wzór dzieła sztuki. Film zawiera liczne nawiązania do ikonografii malarskiej, rzeźby i literatury, a wraz z rozwojem fabuły stopniowo traci swój realny charakter, nabierając cech fantazji czy niemal dantejskiej wizji.
Słowa kluczowe:
Andrzej Żuławski, Fryderyk Chopin, George SandBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Bożena Kudryckakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Laureatka I nagrody za pracę pt. Motyw śmierci w twórczości Andrzeja Wajdy w konkursie im. Marii Grabowskiej na najlepszą pracę magisterską. Doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim (praca o twórczości Bernardo Bertolucciego).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Bożena Kudrycka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.