Urok, ale i smutek zmierzchu

Andrzej Werner

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Alicji Helman Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2001). Książka Helman – jednej z niewątpliwie najlepszych znawczyń tak filmów Viscontiego, jak i teorii kina w Polsce – jest wnikliwym chronologicznym omówieniem i interpretacją filmografii Viscontiego.  Autorka poddaje bardzo gruntownej analizie ekranowe teksty oraz kulturowe, historyczne i polityczne konteksty zarówno czasu powstania filmów, jak i czasów, do których się odnoszą. Jednocześnie Helman dystansuje się wobec upraszczająco biograficznych metod, co Werner uznaje za zdecydowaną zaletę książki.



Słowa kluczowe:

Alicja Helman, Luchino Visconti, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Werner, A. (2002) „Urok, ale i smutek zmierzchu”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 277–280. doi: 10.36744/kf.3894.

Autorzy

Andrzej Werner 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk Polska

Krytyk i historyk filmu, literaturoznawca. Pracownik Instytutu Badań Literackich i wykładowca w warszawskiej Aka­demii Teatralnej. Autor m.in. Polskie, arcypolskie (1987), Pasja i nuda (1991), Krew i atra­ment (1997), To jest kino (1999).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Andrzej Werner

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.