Teatr lalek, Bauhaus, Richard Teschner, kineformy. Kilka uwag na temat wczesnej twórczości Andrzeja Pawłowskiego

Kamil Kopania

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Kineformy – rzutowane na ekran ruchome, zmienne obrazy tworzone z abstrakcyjnych form przestrzennych wprawianych w ruch, podświetlane i przepuszczane przez system deformujących je soczewek – to rodzaj twórczości plastycznej, która przyniosła sławę Andrzejowi Pawłowskiemu w latach 50. Do tych rozwiązań doszedł po serii eksperymentów z teatrem lalkowym, w którym prezentował lalki odbite w lustrze. Dalszym krokiem było zastosowanie systemu krzywych zwierciadeł, które dawały obraz zdeformowany, potem mechanizm ten został uzupełniony o soczewki powiększające. Wynalazek swój nazwał teatrem epidiaskopowym. U źródeł jego pomysłów leżą prawdopodobnie eksperymenty teatralne Bauhausu, a także Richard Teschner.



Słowa kluczowe:

Richard Teschner, Andrzej Pawłowski, kineformy, Bauhaus

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Kopania, K. (2002) „Teatr lalek, Bauhaus, Richard Teschner, kineformy. Kilka uwag na temat wczesnej twórczości Andrzeja Pawłowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 255–262. doi: 10.36744/kf.3890.

Autorzy

Kamil Kopania 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Student V roku historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Kamil Kopania

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.