„Ptaki” Tarjei Vesaasa i „Żywot Mateusza” Witolda Leszczyńskiego. Problematyka adaptacji filmowej

Magdalena Szczucka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Autorka omawia podstawowe różnice pomiędzy adaptacją filmową a powieściowym oryginałem. Różnice te śledzi już na poziomie polskiego przekładu powieści, lecz także zarysowuje różnice w odczytaniu głównej postaci i fabuły. Żywot Mateusza nie jest wierną adaptacją, co nie umniejsza w żaden sposób wartości ekranizacji (tym bardziej że norweska powieść w Polsce znana jest tylko nielicznym). Film unika nachalnej wierności, a wprowadzone zmiany są rezultatem świadomego zamysłu reżysera. Film można zatem traktować jako pewnego rodzaju komentarz do Ptaków, wizualne dopełnienie powieści.



Słowa kluczowe:

Tarjei Vesaas, Witold Leszczyński, adaptacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Szczucka, M. (2002) „„Ptaki” Tarjei Vesaasa i «Żywot Mateusza» Witolda Leszczyńskiego. Problematyka adaptacji filmowej”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 151–163. doi: 10.36744/kf.3870.

Autorzy

Magdalena Szczucka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Absolwentka skandynawistyki Uniwersytetu Gdańskiego; przygotowuje rozprawę doktorską na temat adaptacji filmowych powieści Tarjei Vesaasa.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Magdalena Szczucka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.