Nieme kino według Ingmara Bergmana

Bo Florin

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Sztokholmie (Szwecja)

Abstrakt

Film niemy odgrywa w twórczości Bergmana ważną rolę jako podstawa, źródło inspiracji i filmowy partner dialogu, z upływem lat może nawet coraz ważniejszy. Do lat kina niemego i okresu tuż po nich Bergman zdaje się powracać najchętniej i to nie jako do minionej złotej epoki, ale jako do najbardziej żywotnego dziedzictwa filmowego, do którego propagowania on sam również na różne sposoby się przyczynił i ciągle przyczynia. Autor bada kilka różnych dróg, którymi dokonywała się ta aktualizacja dziedzictwa niemego kina w działalności Bergmana, zastanawiając się jednocześnie nad znaczeniem, jakie nadaje on niememu filmowi. Jednym z najważniejszych niemych filmów dla Bergmana jest Furman śmierci.



Słowa kluczowe:

Ingmar Bergman, kino nieme, Victor Sjöström

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Florin, B. (2002) „Nieme kino według Ingmara Bergmana”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 80–90. doi: 10.36744/kf.3866.

Autorzy

Bo Florin 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Sztokholmie Szwecja

Wykładowca w Instytucie Filmonawstwa Uniwersytetu w Sztokholmie, autor książki o szwedzkiej szkole kina niemego Den nationella Stilen.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Bo Florin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.