Jean-Luc Godard: „Pogarda” – obecność bogów
Abstrakt
Autor przywołuje słowa będące mottem filmu Pogarda J.-L. Godarda, wg opowiadania Morawii: Film jest substytutem innego spojrzenia na świat, świat taki, jaki chcielibyśmy, aby był. „Pogarda” jest historią tego świata. Michalski dokonuje szczegółowej analizy filmu Godarda pod kątem zastosowanych przez niego złożonych chwytów narracyjnych. Film opowiada o rozpadzie związku uczuciowego pomiędzy scenarzystą Paulem Javalem, a jego żoną Camille. Równolegle toczy się historia powstawania filmu na motywach Odysei Homera, reżyserowanego przez Fritza Langa (w tej roli występuje sam Lang). Równocześnie filmowana opowieść o Odyseuszu i boskich wyrokach nakłada się w skomplikowany sposób na opowieść współczesną. Autor wskazuje, że odczytywanie znaczeń w Pogardzie dokonuje się w sposób nielinearny, ale przez stopniowe rozpoznawanie kontekstów i zestawienia przez widza węzłów narracyjnych, niekiedy znacznie od siebie oddalonych. Przy czym owe chwyty narracyjne mają charakter wybitnie filmowy i są nierozerwalnie związane z obrazem i jego montażem, rolą rekwizytów, konstrukcją ścieżki dźwiękowej.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, Homer, Fritz LangBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Michalskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Pracownik naukowo dydaktyczny w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Andrzej Michalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Michalski, Bez aktorów, bez ról, bez postaci. „Pieniądz” jako przykład Bressonowskiej „historii prawdziwej” , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa