Dlaczego sędzia nie chichocze? Glosa do interpretacji „Czerwonego”

Krzysztof Kopczyński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Autor zastanawia się nad obecnością perspektywy metafizycznej w Czerwonym Krzysztofa Kieślowskiego. Zestawia gotowy film z tekstem scenariusza i zauważa, że reżyser w pracy nad filmem ostatecznie usunął wszelkie bezpośrednie odwołania do Boga, do konkretnego systemu wiary i religii; odwołania tak liczne w scenariuszu. Dzięki temu postacie stają się bardziej złożone, opowieść bardziej wyrazista i wieloznaczna, a przekaz mniej oczywisty. Obecność pewnego rodzaju sakralnej metafizyki, duchowości pozostaje w tekście filmowym, ale kryje się poza słowami, jej odnalezienie wymaga skupienia i pracy widza.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Kieślowski, metafizyka, trylogia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Kopczyński, K. (2004) „Dlaczego sędzia nie chichocze? Glosa do interpretacji «Czerwonego»”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 105–108. doi: 10.36744/kf.3695.

Autorzy

Krzysztof Kopczyński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej na UW, producent filmowy i telewizyjny. Autor m.in. Od romantyzmu ku erze nowych mediów (2003).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Krzysztof Kopczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.