Biblijny wymiar „Ofiarowania" Andrieja Tarkowskiego

Monika Piętas

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Według autorki Ofiarowanie Andrieja Tarkowskiego ma charakter medytacji religijnej i bezpośrednio odnosi się nie tylko do wydarzeń opisanych w Biblii, ale i do ich znaczeń. Związek tego filmu z Biblią można obserwować na czterech płaszczyznach: tematu, treści, rzeczy przedstawionych oraz elementów formy. Przestrzenie rzeczywistości ekranowej i świata biblijnego bardzo wyraźnie łączą się ze sobą - w obu widoczny jest ten sam porządek moralny i sens eschatologiczny. Piętas wnikliwie analizuje związki i odniesienia, jakie łączą te dwie płaszczyzny. Stara się też umieścić Ofiarowanie w kontekście teorii reżysera dotyczących istoty i misji twórczości artysty w ogóle.



Słowa kluczowe:

Andriej Tarkowski, Biblia, eschatologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Piętas, M. (2004) „Biblijny wymiar „Ofiarowania" Andrieja Tarkowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 70–88. doi: 10.36744/kf.3688.

Autorzy

Monika Piętas 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Studentka historii sztuki, polo­nistyki i dziennikarstwa na UW.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Monika Piętas

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.