Śląska kuchnia kinematograficzna
Abstrakt
Alina Madej, omawiając wydaną w 2002 roku książkę Urszuli Biel Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona, zauważa, że przyszłość filmowej historiografii zdaje się należeć do historii regionalnych, gdyż posiadają one cechy rebelianckie, których nie sposób konfrontować z klasycznymi, holistycznymi opracowaniami. Wbrew pozorom nie są też one ujęciami problematyki filmowej w skali mikro, lecz znamionują generalną zmianę optyki: miejsce dzieła filmowego, stanowiącego w tradycyjnym filmoznawstwie główny obiekt badań, zajmuje coraz częściej kino, czyli zespół rozmaitych praktyk i związanych z nimi procesów kulturotwórczych. Historie regionalne zmuszają więc nierzadko do weryfikacji utartych przekonań, gdyż ukazują inne funkcje kina niż te, które tradycyjnie mu przypisujemy. Madej podkreśla, że Biel pisze o mozolnym trudzie tworzenia wspólnej kultury w bardziej lub mniej sztucznie podzielonym i zwaśnionym regionie oraz że jej książkę można czytać na co najmniej trzy różne sposoby: 1) jako opowieść o polsko-niemieckich układach na Śląsku, której kanwą są dzieje kin w tym regionie; 2) jako osobliwy fragment walki o narodową tożsamość toczącej się na terenie kinematografii; 3) jako ekonomiczną grę teoretycznie równych sił, w której stawką były nawyki i upodobania widzów filmowych.
Słowa kluczowe:
Urszula Biel, śląskie kina, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alina Madejkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Historyk filmu, pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego. Opublikowała m.in. Mitologie i konwencje: O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego ( 1994), Śmierć jak kromka chleba: Historia jednego filmu (Biblioteczka „Kwartalnika filmowego” 1994), Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w lalach 1944-49 (2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Alina Madej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.