„W imię Boga litościwego, miłosiernego. Kinu, na jego stulecie”. Autotematyczne filmy Mohsena Makhmalbafa

Anna Chlebda

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje dwa filmy wybitnego irańskiego reżysera, Mohsena Makhmalbafa – Nasseredin Shah, Actor-e Cinema (Once Upon a Time, Cinema) i Salaam Cinema. W filmach tych głównym motywem jest kino – Chlebda ukazuje jak kino w filmach Makhmalbafa może być zarówno narzędziem manipulacji i nadużycia władzy, jak i sprawdzianem odpowiedzialności i dojrzałości artystycznej twórcy. Reżyser nie chce jednak zdeprecjonować kina, ale jedynie zaobserwować i zbadać siłę jego oddziaływania. Ponadto Makhmalbaf, podobnie jak Abbas Kiarostami (choć twórczość ich różni się pod wieloma względami), nieustannie obnaża fikcyjny charakter narracji filmowej, ujawnia medium, zacierając tym samym granicę pomiędzy prawdą i fikcją, między rzeczywistością wyreżyserowaną a naturalną. Kino reżysera to kino autotematyczne, w którym kamera nie stara się stworzyć iluzji świata, ale ją zburzyć.



Słowa kluczowe:

Mohsen Makhmalbaf, autotematyzm, Abbas Kiarostami

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Chlebda, A. (2005) „«W imię Boga litościwego, miłosiernego. Kinu, na jego stulecie». Autotematyczne filmy Mohsena Makhmalbafa”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 236–252. doi: 10.36744/kf.3555.

Autorzy

Anna Chlebda 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa na UJ.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Anna Chlebda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.