Przykład jungowskiej krytyki filmowej. „Patrycja, stojąc w przejściu, wydaje na świat sen” Larry’ego Jordana

Don Fredericksen

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Cornella (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor zastanawia się nad rolą czynnika nieświadomości w dziele twórcy filmowego, który sam pozostaje otwarty na nieświadome, i w tym kontekście analizuje animowany film Larry’ego Jordana Patrycja, stojąc w przejściu, wydaje na świat sen (1964). Trudno dziś przecenić możliwości badawcze, jakie otwierają się przed krytyką filmową opartą na hipotezach zakorzenionych w psychologii głębi Junga. Jednak uwzględnienie czynnika nieświadomości w dziele filmowym, jak i sam proces twórczy polegający na poszukiwaniu zewnętrznej manifestacji wewnętrznego nie-Ja rzadko osiągają tak wysoki stopień spójności logiki wywodu z teorią Junga i innych badaczy wywodzących się z psychologii głębi.



Słowa kluczowe:

Larry Jordan, psychologia głębi, animacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Fredericksen, D. (2003) „Przykład jungowskiej krytyki filmowej. «Patrycja, stojąc w przejściu, wydaje na świat sen» Larry’ego Jordana”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 39–44. doi: 10.36744/kf.3496.

Autorzy

Don Fredericksen 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Cornella Stany Zjednoczone

Profesor Cornell University (Department of Theatre, Film and Dance). Zasiadał w jury Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych (Kraków) i Camerimage (Toruń); członek Society for Cinema Studies oraz University Film and Video Association; redaktor „Journal of Film and Video”; autor The Aesthetic of Isolation in Film Theory: Hugo Münsterberg (1977). Współwydawca polsko-angielskiej antologii Music and Film.



Statystyki

Abstract views: 5
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Don Fredericksen

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.