Głosy z innego świata. Przestrzeń feministyczna oraz intruzja męska w „Stokrotkach” i „Zabójstwie inż. Czarta”
Abstrakt
Stokrotki (Sedmikrásky, 1966) Věry Chytilovej i Zabójstwo inż. Czarta (Vražda ing. Čerta, 1970) Estery Krumbachovej to, według autorki, jedyne filmy w historii czeskiego kina, które można uznać za przykład zastosowania estetyki feministycznej w jej anarchicznej i subwersywnej formie. Czeska nowa fala (oba filmy powstały właśnie w okresie jej rozkwitu) owocowała świadomymi politycznie eksperymentami estetycznymi, a w polu jej zainteresowań znalazły się takie kwestie, jak ludzka wolność, człowiek, prawda i odwaga. Jednakże tradycyjnie, esencjalistycznie pojęte role i pozycje płci pozostały nienaruszone. Męska historia nadal funkcjonowała jako historia uniwersalna. W tym kontekście filmy Chytilovej i Krumbachovej stanowią dzieła osobne, a tym samym tradycyjna metoda analizy staje się tutaj nieadekwatna. Oba obrazy podejmują kwestię kobiecego pożądania i przyjemności, a sama kobieta pełni rolę sprawczego podmiotu. Taka taktyka prowadzi z kolei do fragmentaryzacji narracji oraz stawia pytanie o możliwość takiej formuły narracyjnej, która uniknie pułapki standardowego scenariusza o strukturze dramatu Edypa. Analizując pod tym kątem oba filmy, Hanáková rozszerza kontekst swojej pracy również o pozycję samych reżyserek w czeskim środowisku filmowym tamtych lat.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Voices from Another World: Feminine Space and Masculine Intrusion in „Sedmikrásky” and „Vražda Ing. Čerta” (s. 63-77) z antologii East European Cinemas, red. Anikó Imre, Routledge, London 2005. © 2005 by Routledge – Taylor and Francis Group.
Słowa kluczowe:
feminizm, Věra Chytilová, Ester KrumbachováBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Petra Hanákovákwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Karola Czechy
Wykłada na Uniwersytecie Karola w Pradze. Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. poststrukturalistyczną teorię filmu w perspektywie psychoanalitycznej i genderowej oraz obraz tożsamości narodowej w kinie czeskim.
Statystyki
Abstract views: 8PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Petra HanákováAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.