Wajdy portret podwójny
Abstrakt
Autorka prezentuje dwie książki poświęcone życiu i twórczości jednego z największych polskich reżyserów: Wajda. Portret mistrza w kilku odsłonach autorstwa Tadeusza Lubelskiego oraz Andrzej Wajda. History, Politics, and Nostalgia in Polish Cinema pióra Janiny Falkowskiej. Preizner zwraca uwagę na fakt, że obydwie pozycje – choć pozornie od siebie różne – wzajemnie się uzupełniają. Książka Tadeusza Lubelskiego to wydawnictwo albumowe drobiazgowo prezentujące twórczość reżysera w ścisłym powiązaniu z jego biografią, przedstawiające wiele nieznanych dotąd faktów i szczegółów z życia reżysera, ale raczej unikające typowych analiz filmowych. Natomiast Janina Falkowska biografię reżysera i kontekst historyczny jego twórczości prezentuje raczej szkicowo, bardziej skupiając się na omówieniu kolejnych filmów Wajdy. Uzasadnieniem takiej metody jest fakt, że książka pomyślana została jako swego rodzaju podręcznik akademicki skierowany do czytelnika anglosaskiego. Z obydwu książek wyłania się szczegółowy portret reżysera, który zarówno w przypadku Falkowskiej, jak i Lubelskiego został zbudowany na głębokim, osobistym i bardzo emocjonalnym zaangażowaniu w opowiadaną historię o życiu i dziełach artysty - co ciekawe, bez uszczerbku dla naukowego obiektywizmu samego opracowania.
Słowa kluczowe:
Andrzej Wajda, Tadeusz Lubelski, recenzja, Janina FalkowskaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Preiznerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellonśkim. Jest autorką monografii etiud studenckich pt. PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949-1960 (2007). Interesuje się historią kina polskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Preizner

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Preizner, Pozorny świat, prawdziwe problemy. Dyskretny urok patologii w filmach Claude’a Chabrola , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje