Pozorny świat, prawdziwe problemy. Dyskretny urok patologii w filmach Claude’a Chabrola

Joanna Preizner

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Claude Chabrol już od ponad 50 lat powraca w swojej twórczości do środowiska, w którym wyrósł – zamożnej burżuazji i tradycyjnego mieszczaństwa. Portretuje je z niezwykłą znajomością jego obyczajów i panujących w nim relacji, jednak trudno szukać w tych portretach sentymentu czy nostalgii. Omówione w artykule filmy (Niewierna żona /1968/, Łanie /1968/, Niech bestia zdycha /1969/, Zerwanie /1970/, Dekada strachu /1971/) bezlitośnie pokazują wszystkie patologie pokazywanej sfery, jego hipokryzję i hołdowanie specyficznemu systemowi wartości.



Słowa kluczowe:

Claude Chabrol, klasa średnia, mieszczaństwo

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Preizner, J. (2008) „Pozorny świat, prawdziwe problemy. Dyskretny urok patologii w filmach Claude’a Chabrola”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 155–162. doi: 10.36744/kf.3282.

Autorzy

Joanna Preizner 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Wykładowca na Uni­wersytecie Jagiellońskim. Autorka monografii etiud studenckich pt. PRL w obiektywie studen­tów łódzkiej Filmówki w latach 1949-1960 (2007). Obecnie redaguje tom zbiorowy Gwiaz­da Dawida w kadrze poświęcony wątkom żydo­wskim w kinie polskim i powszechnym.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Preizner

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.