Pozorny świat, prawdziwe problemy. Dyskretny urok patologii w filmach Claude’a Chabrola
Abstrakt
Claude Chabrol już od ponad 50 lat powraca w swojej twórczości do środowiska, w którym wyrósł – zamożnej burżuazji i tradycyjnego mieszczaństwa. Portretuje je z niezwykłą znajomością jego obyczajów i panujących w nim relacji, jednak trudno szukać w tych portretach sentymentu czy nostalgii. Omówione w artykule filmy (Niewierna żona /1968/, Łanie /1968/, Niech bestia zdycha /1969/, Zerwanie /1970/, Dekada strachu /1971/) bezlitośnie pokazują wszystkie patologie pokazywanej sfery, jego hipokryzję i hołdowanie specyficznemu systemowi wartości.
Słowa kluczowe:
Claude Chabrol, klasa średnia, mieszczaństwoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Preiznerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka monografii etiud studenckich pt. PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949-1960 (2007). Obecnie redaguje tom zbiorowy Gwiazda Dawida w kadrze poświęcony wątkom żydowskim w kinie polskim i powszechnym.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Preizner

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Preizner, Wajdy portret podwójny , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)