W poszukiwaniu „trzeciego sensu”. Obraz filmowy w teorii (i praktyce) Andrieja Tarkowskiego jako przyczynek do estetyki Rolanda Barthes'a

Piotr Jakubowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Roland Barthes, pisząc o filmie w Trzecim sensie, a później o fotografii w Świetle obrazu, posługuje się tożsamymi kategoriami badawczymi, funkcjonującymi w analogicznej strukturze. Wybrane fotogramy i zdjęcia są dla niego pryzmatem, przez który przywołuje istotę tego, co go porusza, wskazując tym samym model patrzenia umożliwiający otwarcie się na przeżycie i stan umysłu, sygnalizujący gotowość na nie. Zarazem dokonuje Barthes krytyki samych środków przedstawiania pod kątem oporu, jaki stawiają postulowanemu ich przyswajaniu oraz ograniczeń i warunków, jakie na nie narzucają. W niniejszym artykule oba estetyczne teksty Barthes’a ustawione są w linii, jako etapy wędrówki. Zgodnie z taką perspektywą, autor Mitologii wskutek artystycznych restrykcji i tempa przekazu odrzuca film na korzyść fotografii. Analiza przyczyn tej wolty wskazuje jednak, że nie była ona jedyną logiczną konsekwencją postawionego przez Barthesa problemu. Autor, na podstawie teorii obrazu filmowego Andrieja Tarkowskiego oraz analizy fragmentu Zwierciadła, przedstawia drogę alternatywną.



Słowa kluczowe:

trzeci sens, Roland Barthes, Andriej Tarkowski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Jakubowski, P. (2008) „W poszukiwaniu «trzeciego sensu». Obraz filmowy w teorii (i praktyce) Andrieja Tarkowskiego jako przyczynek do estetyki Rolanda Barthes’a”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 68–79. doi: 10.36744/kf.3195.

Autorzy

Piotr Jakubowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Student Kulturoznawstwa UAM. W obszarze jego zainteresowań znajdują się: sztuki narracyjne (zwłaszcza literatura modernistyczna i eksperymentalna) oraz film, ścieżki neomitologizacji, cytat, cytat struktury, ironia i groteska.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Jakubowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.