Interpretacja w sukurs narracji. Przypadek „Mrocznego przedmiotu pożądania” Luisa Buñuela

Piotr Jakubowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Zabiegi kompozycyjne (literackie, filmowe, teatralne) zaburzające linearność opowiadanej historii zostają w porządkujących procedurach odbiorczych usunięte. Czytelnik czy widz samodzielnie układa opowieść we „właściwej” kolejności – jest to logika rozwiązywania zagadki lub śledztwa. Kiedy jednak zaburzenie nie sprowadza się do przemieszczenia fabularnych członów lub ukrycia informacji, lecz wprowadza niezgodność, zgrzyt wewnątrz fabuły (częstokroć dającej się bezproblemowo streścić), recepcyjna kombinacja okazuje się niewystarczająca. Dla odbiorczej organizacji porządku narracyjnego konieczna jest praca interpretacji. Autor obrazuje tę sytuację na podstawie Mrocznego przedmiotu pożądania Luisa Buñuela, w którym to filmie reżyser powierzył główną rolę żeńską dwóm aktorkom.


Słowa kluczowe:

Luisa Buñuel, narracja, interpretacja

Buñuel Luis, Kino – instrument poezji, tłum. J. Skórnicka, „Literatura na Świecie” 2000, nr 7-8, s. 52.
  Google Scholar

Buñuel Luis., Ostatnie tchnienie... tłum. M. Braunstein, Warszawa 1989, s. 16, 46, 168, 242.
  Google Scholar

Caillois Roger, Powieść kryminalna, czyli jak intelekt opuszcza świat, aby oddać się li tylko grze, i jak społeczeństwo wprowadza z powrotem swe problemy w igraszki umysłu, tłum. J. Błoński, w: Roger Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967.
  Google Scholar

Delain Michel, Tajemniczy Don Luis, „Film” 1977, nr 39, s. 21.
  Google Scholar

Drouzy Maurice, Luis Bunuel Architecte do Reve, Paris 1978, s. 297.
  Google Scholar

Ghillebaert Françoise, The double in Bunuel’s „That Obscure Object of Desire”, „Post Script”, 22.06.2003.
  Google Scholar

Górzański Jerzy, Lepiej oblać wodą niż zabić”, „Film” 1979, nr 14, s. 9.
  Google Scholar

Kolasińska-Pasterczyk Iwona, Piekła Luisa Bunuela. Wokół problematyki sacrum i profanum, Kraków 2007, s. 28, 31.
  Google Scholar

Kołodyński Andrzej, Mroczny przedmiot pożądania, „Film” 1977, nr 14, s. 9.
  Google Scholar

Kovács Katherine Singer, Luis Bunuel and Pierre Louys: Two Visions of Obscure Objects, „Ciemna Journal” (USA) 1979, nr 1 (19), s. 92- 94.
DOI: https://doi.org/10.2307/1225422   Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Ostatni sen Bunuela. Próba analizy filmu „Mroczny przedmiot pożądania”, Łódź 1994, s. 62-63, 95.
  Google Scholar

Królikowska Elżbieta, Śladami Bunuela. Kino hiszpańskie, Warszawa 1998, s. 100, 110.
  Google Scholar

Louÿs Pierre, Kobieta i pajac, tłum. J. Mareshowa, Warszawa 1921, s. 30.
  Google Scholar

Maleszyński Dariusz Cezary, Motyw dublera w filmie Luisa Bunuela „Mroczny przedmiot pożądania”, w: Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań 1982, s. 30-31, 38.
  Google Scholar

Osadnik Wacław, Poetyka filmów Luisa Bunuela (próba analizy tekstowej), „Film” 1977, nr 38, s. 20-21.
  Google Scholar

Ricoeur Paul, Czas i opowieść, t. 1: Intryga i historyczna opowieść, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2008, s. 83.
  Google Scholar

Sartre Jean-Paul, Czasowość u Faulknera. Refleksje nad „The Sound and the Fury”, w: Sartre Jean-Paul, Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, wyb. A. Tatarkiewicz, tłum. J. Lalewicz, Warszawa 1968, s. 97-98.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Jakubowski, P. (2010) „Interpretacja w sukurs narracji. Przypadek «Mrocznego przedmiotu pożądania» Luisa Buñuela”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 217–229. doi: 10.36744/kf.3028.

Autorzy

Piotr Jakubowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Doktorant w Zakładzie Se­miotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Zajmuje się egzystencjalnym i politycznym wymiarem narracji.



Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Piotr Jakubowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.