Interpretation as Succour for Narration: The Case of Luis Bunuel’s “That Obscure Object of Desire”

Piotr Jakubowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań (Poland)

Abstract

The compositional manipulations (literary, film and theatrical) that disturb linearity of the story can be removed in procedures that order the reception of the film. The reader or viewer can put his or her own story in the “right” order - using the logic applied in solving a riddle. However when the disturbance does not lead to the mixing of elements of the story or obscuring information, but is there to introduce disorder and lack of agreement inside the story, the receptive combination often proves to be insufficient. Therefore, in order to organize the narrative one needs to apply interpretation. Jakubowski demonstrates this using the example of Luis Bunuel’s That Obscure Object of Desire, a film in which the director asked two different actresses to play the lead female role.


Keywords:

Luisa Buñuel, narrative, interpretation

Buñuel Luis, Kino – instrument poezji, tłum. J. Skórnicka, „Literatura na Świecie” 2000, nr 7-8, s. 52.
  Google Scholar

Buñuel Luis., Ostatnie tchnienie... tłum. M. Braunstein, Warszawa 1989, s. 16, 46, 168, 242.
  Google Scholar

Caillois Roger, Powieść kryminalna, czyli jak intelekt opuszcza świat, aby oddać się li tylko grze, i jak społeczeństwo wprowadza z powrotem swe problemy w igraszki umysłu, tłum. J. Błoński, w: Roger Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967.
  Google Scholar

Delain Michel, Tajemniczy Don Luis, „Film” 1977, nr 39, s. 21.
  Google Scholar

Drouzy Maurice, Luis Bunuel Architecte do Reve, Paris 1978, s. 297.
  Google Scholar

Ghillebaert Françoise, The double in Bunuel’s „That Obscure Object of Desire”, „Post Script”, 22.06.2003.
  Google Scholar

Górzański Jerzy, Lepiej oblać wodą niż zabić”, „Film” 1979, nr 14, s. 9.
  Google Scholar

Kolasińska-Pasterczyk Iwona, Piekła Luisa Bunuela. Wokół problematyki sacrum i profanum, Kraków 2007, s. 28, 31.
  Google Scholar

Kołodyński Andrzej, Mroczny przedmiot pożądania, „Film” 1977, nr 14, s. 9.
  Google Scholar

Kovács Katherine Singer, Luis Bunuel and Pierre Louys: Two Visions of Obscure Objects, „Ciemna Journal” (USA) 1979, nr 1 (19), s. 92- 94.
DOI: https://doi.org/10.2307/1225422   Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Ostatni sen Bunuela. Próba analizy filmu „Mroczny przedmiot pożądania”, Łódź 1994, s. 62-63, 95.
  Google Scholar

Królikowska Elżbieta, Śladami Bunuela. Kino hiszpańskie, Warszawa 1998, s. 100, 110.
  Google Scholar

Louÿs Pierre, Kobieta i pajac, tłum. J. Mareshowa, Warszawa 1921, s. 30.
  Google Scholar

Maleszyński Dariusz Cezary, Motyw dublera w filmie Luisa Bunuela „Mroczny przedmiot pożądania”, w: Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań 1982, s. 30-31, 38.
  Google Scholar

Osadnik Wacław, Poetyka filmów Luisa Bunuela (próba analizy tekstowej), „Film” 1977, nr 38, s. 20-21.
  Google Scholar

Ricoeur Paul, Czas i opowieść, t. 1: Intryga i historyczna opowieść, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2008, s. 83.
  Google Scholar

Sartre Jean-Paul, Czasowość u Faulknera. Refleksje nad „The Sound and the Fury”, w: Sartre Jean-Paul, Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, wyb. A. Tatarkiewicz, tłum. J. Lalewicz, Warszawa 1968, s. 97-98.
  Google Scholar


Published
2010-12-31

Cited by

Jakubowski, P. (2010) “Interpretation as Succour for Narration: The Case of Luis Bunuel’s ‘That Obscure Object of Desire’”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), pp. 217–229. doi: 10.36744/kf.3028.

Authors

Piotr Jakubowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland

Doktorant w Zakładzie Se­miotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Zajmuje się egzystencjalnym i politycznym wymiarem narracji.



Statistics

Abstract views: 20
PDF downloads: 9


License

Copyright (c) 2010 Piotr Jakubowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.