W poszukiwaniu „trzeciego sensu”. Obraz filmowy w teorii (i praktyce) Andrieja Tarkowskiego jako przyczynek do estetyki Rolanda Barthes'a
Abstrakt
Roland Barthes, pisząc o filmie w Trzecim sensie, a później o fotografii w Świetle obrazu, posługuje się tożsamymi kategoriami badawczymi, funkcjonującymi w analogicznej strukturze. Wybrane fotogramy i zdjęcia są dla niego pryzmatem, przez który przywołuje istotę tego, co go porusza, wskazując tym samym model patrzenia umożliwiający otwarcie się na przeżycie i stan umysłu, sygnalizujący gotowość na nie. Zarazem dokonuje Barthes krytyki samych środków przedstawiania pod kątem oporu, jaki stawiają postulowanemu ich przyswajaniu oraz ograniczeń i warunków, jakie na nie narzucają. W niniejszym artykule oba estetyczne teksty Barthes’a ustawione są w linii, jako etapy wędrówki. Zgodnie z taką perspektywą, autor Mitologii wskutek artystycznych restrykcji i tempa przekazu odrzuca film na korzyść fotografii. Analiza przyczyn tej wolty wskazuje jednak, że nie była ona jedyną logiczną konsekwencją postawionego przez Barthesa problemu. Autor, na podstawie teorii obrazu filmowego Andrieja Tarkowskiego oraz analizy fragmentu Zwierciadła, przedstawia drogę alternatywną.
Słowa kluczowe:
trzeci sens, Roland Barthes, Andriej TarkowskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Jakubowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Student Kulturoznawstwa UAM. W obszarze jego zainteresowań znajdują się: sztuki narracyjne (zwłaszcza literatura modernistyczna i eksperymentalna) oraz film, ścieżki neomitologizacji, cytat, cytat struktury, ironia i groteska.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Jakubowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Jakubowski, Interpretacja w sukurs narracji. Przypadek „Mrocznego przedmiotu pożądania” Luisa Buñuela , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie