Odkrywanie kolorów, czyli o filmach Zhanga Yimou
Abstrakt
Recenzja książki Alicji Helman Odcienie czerwieni (2010) poświęconej twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów chińskich (i azjatyckich w ogóle) – Zhanga Yimou. Helman, koncentrując się na analizach i interpretacjach dzieł reżysera, kreśli również niezwykle istotne dla ich zrozumienia tło: wiele miejsca poświęca bowiem na opisanie przemian historycznych, kulturowych, społecznych i gospodarczych, jakie miały miejsce w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w Chinach. Helman osadza twórczość Zhanga Yimou w szerszym kontekście historii kina chińskiego i sztuki tego kraju, nie tracąc jednak z pola widzenia zadania najważniejszego – skrupulatnej analizy estetyki decydującej o statusie chińskiego reżysera jako autora
Słowa kluczowe:
Alicja Helman, Zhang Yimou, recenzjaBibliografia
Helman Alicja, Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Autorzy
Ewelina Nurczyńska-Fidelskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Filmoznawca, do 2008 r. kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka monografii: Andrzej Munk (1982), Czas i przesłona. O Filipie Bajonie i jego twórczości (2003), Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy (1998, 2010 - wyd. II, poszerzone), współautorka książki Kino bez tajemnic (nagroda PISF - 2010). Redaktor lub współredaktor kilkunastu książek zbiorowych, m.in.: Szkoła polska - powroty (1998), Filmowy świat Andrzeja Wajdy (2003), Kino polskie w trzynastu sekwencjach (2005), Kino polskie: reinterpretacje. Historia - ideologia - polityka (2008). Autorka kilkudziesięciu artykułów poświęconych głównie kinu polskiemu oraz problemom edukacji filmowej (tu także książki: Edukacja filmowa na tle kultury literackiej /1989/ i Film w szkolnej edukacji humanistycznej /1993/). W 2011 r. laureatka nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „krytyka filmowa”.
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Ewelina Nurczyńska-Fidelska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.