Discovering Colours, or the Films of Zhang Yimou

Ewelina Nurczyńska-Fidelska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

A book review of Alicja Helman’s Hues of Red (Odcienie czerwieni, 2010). The book presents the work of one of the greatest Chinese and Asian film directors - Zhang Yimou. Helman in her analysis and interpretations of the director’s work, also presents the social and historical backdrop to his work. She devotes a lot of effort in describing cultural, social and economic transformations that took place during the last few decades in China. Helman places Zhang yimou’s work in the wider context of the history of the Chinese cinema and Chinese art. At the same time she does not neglect the important matter of detailed analysis Zhang Yimou’s aesthetic, that defines the Chinese director’s status as an author.


Keywords:

Alicja Helman, Zhang Yimou, review

Helman Alicja, Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
  Google Scholar


Published
2011-06-30

Cited by

Nurczyńska-Fidelska, E. (2011) “Discovering Colours, or the Films of Zhang Yimou”, Kwartalnik Filmowy, (74), pp. 219–223. doi: 10.36744/kf.2976.

Authors

Ewelina Nurczyńska-Fidelska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Filmoznawca, do 2008 r. kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor­ka monografii: Andrzej Munk (1982), Czas i prze­słona. O Filipie Bajonie i jego twórczości (2003), Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy (1998, 2010 - wyd. II, poszerzone), współautorka książki Kino bez tajemnic (nagroda PISF - 2010). Redaktor lub współredaktor kilkunastu książek zbiorowych, m.in.: Szkoła polska - powroty (1998), Filmowy świat Andrzeja Wajdy (2003), Kino polskie w trzynastu sekwencjach (2005), Kino polskie: reinterpretacje. Historia - ideolo­gia - polityka (2008). Autorka kilkudziesięciu ar­tykułów poświęconych głównie kinu polskiemu oraz problemom edukacji filmowej (tu także książki: Edukacja filmowa na tle kultury literac­kiej /1989/ i Film w szkolnej edukacji humanis­tycznej /1993/). W 2011 r. laureatka nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „krytyka filmowa”. 



Statistics

Abstract views: 27
PDF downloads: 7


License

Copyright (c) 2011 Ewelina Nurczyńska-Fidelska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.