Człowiek rozdarty
Abstrakt
Drouzy, uznany biograf Carla Theodora Dreyera, podejmuję próbę scharakteryzowania duńskiego reżysera jako człowieka, przyjmując, że dzieło i jego autor w tym wypadku stanowią jedność. Filmy Dreyera wyrastały wprost z traum i dramatów dręczących tego artystę, a jego struktury psychiczne i mentalne określały struktury i mechanizmy jego dzieła. Carl Theodor Dreyer został opuszczony przez matkę jako niemowlę. Przez pierwsze dwa lata swego życia był pozbawiony nie tylko obecności matki, ale również stabilnego środowiska, które mogłoby ten brak zrekompensować. Jako przybrany syn w rodzinie Dreyerów również stale doświadczał napięć i konfliktów. Poczucie braku miłości i więzi emocjonalnych, uporczywe poszukiwanie prawdy o matce zdecydowały o trudnym charakterze artysty i naznaczyły nie tylko jego sposób pracy, ale także tematykę i charakter formalny jego filmów. Drouzy, śledząc losy Dreyera, zarysowuje szkic psychologiczny reżysera i docieka przyczyn takich, a nie innych jego cech.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Maurice’a Drouzy Carl Th. Dreyer – født Nilsson, Gyldendal, København 1982. Copyright © 1982 by Gyldendal.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Carl Theodor Dreyer, rys psychologiczny, traumaBibliografia
Freud Zygmunt, Leonarda da Vinci wspomnienia z dzieciństwa (1927), w: Freud Zygmunt, Poza zasadą przyjemności, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
Autorzy
Maurice Drouzykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kopenhaski Dania
Ur. 1923, zm. 1998; francuski historyk filmu, krytyk filmowy, teolog; wykładał historię filmu na Uniwersytecie Kopenhaskim, tłumaczył z języka łacińskiego i duńskiego na francuski; do połowy lat 70. przebywał w zakonie dominikańskim pod imieniem Martin; autor głośnej biografii Carla Theodora Dreyera pt. Carl Th. Dreyer – født Nilsson (jako Martin Drouzy, 1982), wydanej oryginalnie w języku francuskim (Carl Th. Dreyer, né Nilsson, 1982). Ponadto opublikował m.in.: La double vocation de Sainte Thérèse de Lisieux (1959) i Luis Buñuel, architecte du rêve (1978).
Statystyki
Abstract views: 27Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Maurice DrouzyAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.