Kto polubi Mary Lennox? „Tajemniczy ogród” Agnieszki Holland i współczesne kino familijne

Elżbieta Ostrowska-Chmura

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uni­wersytet Alberty (Kanada)

Abstrakt

Tajemniczy ogród (The Secret Garden, 1993), pierwszy film zrealizowany przez Agnieszkę Holland w Hollywood, jest adaptacją powieści Frances Hodgson Burnett powszechnie uznawanej za klasykę literatury dziecięcej. Autorka artykułu twierdzi, że film ten jest efektem różnorodnych negocjacji między różnymi modelami i tradycjami estetycznymi kina – głównie hollywoodzkiego kina familijnego oraz europejskiego kina artystycznego. W pierwszej części artykułu omówiony jest kontekst produkcyjny Tajemniczego ogrodu i jego wpływ na ostateczny kształt artystyczny filmu. Następnie przedmiotem analizy jest kategoria kina familijnego, do której film Holland jest zaliczany. W części analitycznej artykułu autorka szczegółowo analizuje sekwencje początkową i końcową filmu, by na ich przykładzie omówić proces negocjacji estetycznych i ideologicznych.


Słowa kluczowe:

Agnieszka Holland, Frances Hodgson Burnett, kino familijne

Bobowski, Sławomir. 2001. W poszukiwaniu siebie. Twórczość filmowa Agnieszki Holland. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Corrigan, Timothy. 2003. The Commerce of Auteurism. W: V. W. Wexman (red.) Film and Authorship. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Davis, Máire Messenger. 2001. „A Bit of Earth”: Sexuality and the Representation of Childhood in Text and Screen Versions of „The Secret Garden”. „The Velvet Light Trap” nr 48.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2012. The Persistence of Hollywood. New York, London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203152508   Google Scholar

Jankun-Dopartowa, Mariola. 2000. Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Królikowska-Avis, Elżbieta. 2001. Prosto z Picadilly. Kino brytyjskie lat 90. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Lebeau, Vicky. 2008. Childhood and Cinema. London: Reaction Books.
  Google Scholar

LoBrutto, Vincent i Harriet R. Morrison. 2012. The Coppolas. A Family Business. Santa Barbara, California, Denver, Colorado, Oxford, England: Praeger.
DOI: https://doi.org/10.5040/9798400632167   Google Scholar

Nodelman, Perry i Mavis Reimer. 2003. The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn and Bacon.
  Google Scholar

Smith, Susan. 2010. Opening up „The Secret Garden” (1993). W: T. Brown, J. Walters (red.) Film Moments. Criticism, History, Theory. London: BFI, Palgrave.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-92455-4_13   Google Scholar

Wojcik-Andrews, Ian. 2000. Children Films. History, Ideology, Pedagogy, Theory. New York-London: Garland Publishing Inc.
  Google Scholar

Zawiśliński, Stanisław i Maciej Parowski, Jerzy Uszyński. 1995. Reżyseria: Agnieszka Holland. Warszawa: Wydawnictwo „Skorpion”.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Ostrowska-Chmura, E. (2013) „Kto polubi Mary Lennox? «Tajemniczy ogród» Agnieszki Holland i współczesne kino familijne”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 52–68. doi: 10.36744/kf.2768.

Autorzy

Elżbieta Ostrowska-Chmura 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uni­wersytet Alberty Kanada

Wykłada na Uni­wersytecie Alberty w Edmonton (Kanada). Ostat­nio opublikowała: Women in Polish Cinema (współautorka Ewa Mazierska, 2006), The Cinema of Roman Polanski. Dark Spaces of the World (współredaktor John Orr, 2006), The Cinema of Andrzej Wajda. The Art of Irony and Defiance (współredaktor John Orr, 2003).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Elżbieta Ostrowska-Chmura

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.