O rzeczach i ludziach w „Towarzyszach broni” Jeana Renoira
Abstrakt
Autorka podejmuje kwestię dialektyki obecności i nieobecności materialnej rzeczywistości w jej różnorodnych przejawach w filmie Jeana Renoira Towarzysze broni (1937), w którym przedmiot – przez swą substancjalność akcentowaną w długich ujęciach z głębią ostrości – nieodmiennie znaczy brak czegoś czy też czyjąś nieobecność. Autorka dowodzi, że dialektyka obecności i nieobecności materialnej rzeczywistości narusza i podważa stabilność kategorii tożsamości genderowej i narodowej. Podobnej destabilizacji podlega kategoria realizmu filmowego.
Słowa kluczowe:
Jean Renoir, obecność, nieobecność, tożsamośćBibliografia
Andrew Dudley, Mist of Regret. Culture and Sensibility in Classic French Film, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1995, s. 119-226.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691239446
Google Scholar
Andrew Dudley, What Cinema Is! Bazin’s Quest and its Charge, Wiley-Blackwell, Oxford 2010, s. 8.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444320565
Google Scholar
Bazin André, Jean Renoir, wstęp i red. F. Truffaut, tłum. W. W. Halsey II i William H. Simon, Simon and Schuster, New York 1973, s. 63.
Google Scholar
Cavell Stanley, The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film, Cambridge University Press ,Cambridge – London – Melbourne 1979, s. 175-176.
Google Scholar
Clément Catherine, Opera, or The Undoing of Women, tłum. B. Wing, University of Minnesota Press, Minneapolis 1988, s. 22.
Google Scholar
Durgnat Raymond, Jean Renoir, University of California Press, Berkley – Los Angeles 1974, s. 149.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520332669
Google Scholar
Jackson Julian, La Grande Illusion, BFI, Palgrave Macmillan, Basingstoke, New York 2009, s. 35.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-84457-555-8
Google Scholar
O’Shaughnessy Martin, Nation, History and Gender in the Films of Jean Renoir, w: France in Focus. Film and National Identity, red. E. Ezra, S. Harris, Berg, Oxford – New York 2000, s. 129-130.
Google Scholar
O’Shaugnessy Martin, Jean Renoir, Manchester University Press, Manchester – New York 2000, s. 131-132.
Google Scholar
O’Shaugnessy Martin, La Grande Illusion (Jean Renoir, 1937), I. B. Taurus, London – New York 2009, s. 55-57.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755697762
Google Scholar
Santner Eric L., Stranded Objects. Mourning, Memory, and Film in Postwar Germany, Cornell University Press, Ithaca – London 1990, s. 26.
Google Scholar
Sesonske Alexander, Jean Renoir: The French Films, 1924-1939, Harvard University Press, Cambridge – Massachuetts – London 1980, s. 154-316.
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674433205
Google Scholar
Silverman Kaja, The Acoustic Mirror. The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema, Indiana University Press, Bloomington – Indianapolis 1988, s. 42-71, 134.
Google Scholar
Toeplitz Jerzy, Historia sztuki filmowej, t. 4, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1969, s. 162.
Google Scholar
Winnicott Donald Woods, Playing and Reality, Routledge, London – New York 1982.
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Ostrowska-Chmurakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Alberty Polska
Wykłada film na University of Alberta w Edmonton (Kanada). Ostatnio opublikowała: Women in Polish Cinema (współautorka Ewa Mazierska, 2006), The Cinema of Roman Polanski. Dark Spaces of the World (współredaktor John Orr, 2006), The Cinema of Andrzej Wajda. The Art of Irony and Defiance (współredaktor John Orr, 2003).
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Elżbieta Ostrowska-Chmura

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Ostrowska-Chmura, Kto polubi Mary Lennox? „Tajemniczy ogród” Agnieszki Holland i współczesne kino familijne , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Elżbieta Ostrowska-Chmura, Estetyka fragmentu. Przestrzenne alegorie w filmie „Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek” Petera Greenawaya , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej