Kto polubi Mary Lennox? „Tajemniczy ogród” Agnieszki Holland i współczesne kino familijne
Abstrakt
Tajemniczy ogród (The Secret Garden, 1993), pierwszy film zrealizowany przez Agnieszkę Holland w Hollywood, jest adaptacją powieści Frances Hodgson Burnett powszechnie uznawanej za klasykę literatury dziecięcej. Autorka artykułu twierdzi, że film ten jest efektem różnorodnych negocjacji między różnymi modelami i tradycjami estetycznymi kina – głównie hollywoodzkiego kina familijnego oraz europejskiego kina artystycznego. W pierwszej części artykułu omówiony jest kontekst produkcyjny Tajemniczego ogrodu i jego wpływ na ostateczny kształt artystyczny filmu. Następnie przedmiotem analizy jest kategoria kina familijnego, do której film Holland jest zaliczany. W części analitycznej artykułu autorka szczegółowo analizuje sekwencje początkową i końcową filmu, by na ich przykładzie omówić proces negocjacji estetycznych i ideologicznych.
Słowa kluczowe:
Agnieszka Holland, Frances Hodgson Burnett, kino familijneBibliografia
Bobowski, Sławomir. 2001. W poszukiwaniu siebie. Twórczość filmowa Agnieszki Holland. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Corrigan, Timothy. 2003. The Commerce of Auteurism. W: V. W. Wexman (red.) Film and Authorship. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press.
Google Scholar
Davis, Máire Messenger. 2001. „A Bit of Earth”: Sexuality and the Representation of Childhood in Text and Screen Versions of „The Secret Garden”. „The Velvet Light Trap” nr 48.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2012. The Persistence of Hollywood. New York, London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203152508
Google Scholar
Jankun-Dopartowa, Mariola. 2000. Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Królikowska-Avis, Elżbieta. 2001. Prosto z Picadilly. Kino brytyjskie lat 90. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Lebeau, Vicky. 2008. Childhood and Cinema. London: Reaction Books.
Google Scholar
LoBrutto, Vincent i Harriet R. Morrison. 2012. The Coppolas. A Family Business. Santa Barbara, California, Denver, Colorado, Oxford, England: Praeger.
DOI: https://doi.org/10.5040/9798400632167
Google Scholar
Nodelman, Perry i Mavis Reimer. 2003. The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn and Bacon.
Google Scholar
Smith, Susan. 2010. Opening up „The Secret Garden” (1993). W: T. Brown, J. Walters (red.) Film Moments. Criticism, History, Theory. London: BFI, Palgrave.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-92455-4_13
Google Scholar
Wojcik-Andrews, Ian. 2000. Children Films. History, Ideology, Pedagogy, Theory. New York-London: Garland Publishing Inc.
Google Scholar
Zawiśliński, Stanisław i Maciej Parowski, Jerzy Uszyński. 1995. Reżyseria: Agnieszka Holland. Warszawa: Wydawnictwo „Skorpion”.
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Ostrowska-Chmurakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Alberty Kanada
Wykłada na Uniwersytecie Alberty w Edmonton (Kanada). Ostatnio opublikowała: Women in Polish Cinema (współautorka Ewa Mazierska, 2006), The Cinema of Roman Polanski. Dark Spaces of the World (współredaktor John Orr, 2006), The Cinema of Andrzej Wajda. The Art of Irony and Defiance (współredaktor John Orr, 2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Elżbieta Ostrowska-Chmura
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.