Interaktywna twórczość Grahame’a Weinbrena jako szczególny przypadek sztuki filmowej

Anna Żakiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna (Polska)

Abstrakt

Grahame Weinbren, mało znany w Polsce amerykański artysta nowych mediów, jest twórcą kina interaktywnego. Od 1986 r. zrealizował pięć prac (The Erl King, Frames, March, Sonata, Tunnel), w których widz ma możliwość ingerowania w dzieło i nadawania mu coraz to innej formy. Ponadto Weinbren jest autorem trzech filmów edukacyjnych będących zarazem filmowymi interpretacjami znanych dzieł malarskich wybitnych artystów epok minionych – Rubensa, Turnera i Kandinskiego. Ostatnie dzieło Weinbrena, Still Life with Banquet, jest dyskusją z holenderskimi i hiszpańskimi twórcami martwych natur namalowanych w XVII w. przez zestawienie ich ze współczesnymi odpowiednikami wykonanymi w technice filmowej i towarzyszącymi rzeczywistemu bankietowi. W latach 2005-2007 pojawiły się plany stworzenia przez Weinbrena filmowej interaktywnej interpretacji obrazu Witkacego Bajka – Fantazja z 1921 r., jednak z powodu braku funduszy projekt ten pozostał w sferze fantazji.


Słowa kluczowe:

Grahame Weinbren, sztuka nowych mediów, interaktywność

Freud, Sigmund. 1999. Dwie nerwice dziecięce (Dzieła, t. VI), tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa
  Google Scholar

Freud, Sigmund. 1996. Objaśnianie marzeń sennych, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2000. New Language of New Media, The MIT Press, Cambridge & London
  Google Scholar

Rush, Michael. 2000. New Media in Late 20th- Century Art, Thames and Hudson, London & New York
  Google Scholar

Rush, Michael. 2003. Video Art, Thames and Hudson, London & New York
  Google Scholar

Rushdie, Salman. 1990. Haroun and the Sea of Stories, Pengiun Books, London
  Google Scholar

Vesna, Victoria. 2007. Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, University of Minnesota Press, Minneapolis-London
DOI: https://doi.org/10.5749/j.cttts7q7   Google Scholar

Weinbren, Grahame. 1999. Kino interaktywne czyli podróż zastępcza, „Kino” 5
  Google Scholar

Weinbren, Grahame. 2001. Panowanie (Sonic c’est moi), „Kwartalnik Filmowy” 35-36.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710910.0023   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Żakiewicz, A. (2013) „Interaktywna twórczość Grahame’a Weinbrena jako szczególny przypadek sztuki filmowej”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 201–212. doi: 10.36744/kf.2755.

Autorzy

Anna Żakiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna Polska

Doktor historii sztuki. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie jako kus­tosz dyplomowany w Zbiorach Sztuki Nowoczes­nej. Autorka publikacji poświęconych głównie twórczości S. I. Witkiewicza, sztuce współczesnej i problematyce muzealnej (ostatnio m.in. album monograficzny Witkacy /2012/).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Anna Żakiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.