Nieuchwytne ciała. O emocjach i afektach w obrazie filmowym na przykładzie „Happy Flight” Shinobu Yaguchiego
Abstrakt
We współczesnej humanistyce rozumienie ciała jako substancji lub bytu stopniowo ustępuje miejsca zainteresowaniu procesami, doznaniami i afektami, które przechodzą przez i pomiędzy ciałami. Nacisk na niematerialne i nieświadome przepływy stawia szczególnego rodzaju wyzwania przed badaczem podejmującym analizę filmową, gdyż są to wymiary ludzkiego doświadczenia, które w dużym stopniu nie podlegają werbalizacji i wizualizacji. Szarecki postuluje, aby rozpatrywać ciało jako medium między reprezentacją a materialnością obrazu, uwzględniając zarówno politykę znaczeń skupiającą się na przedstawieniach ciała w obrazie filmowym, jak i politykę doznań związaną z wytwarzaniem afektywnych relacji. Podejście to autor stara się zademonstrować na przykładzie japońskiego filmu Happy Flight, argumentując, że choć ukazane w nim obrazy ciała pomijają dynamikę i płynność afektywnych przepływów, te jednak mogą manifestować się w zmysłowych reakcjach na rozwój akcji oraz towarzyszące mu modyfikacje obrazów i dźwięków.
Słowa kluczowe:
Shinobu Yaguchi, afekt, kino japońskieBibliografia
Blackman, Lisa. 2008. The Body. Oxford and New York: Berg.
Google Scholar
Blackman, Lisa. 2012. Immaterial Bodies. Affect, Embodiment, Mediation. London: Sage.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446288153
Google Scholar
Blackman, Lisa, Couze Venn. 2010. Affect. „Body and Society” 16 (1).
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X09354769
Google Scholar
Clammer, John. 2000. Received Dreams. Consumer Capitalism, Social Process, and the Management of the Emotions in Contemporary Japan. W: J. S. Eades, T. Gill, H. Befu (red.). Globalization and Social Change in Contemporary Japan. Melbourne: Trans Pacific Press.
Google Scholar
Featherstone, Mike. 2010. Body, Image and Affect in Consumer Culture. „Body and Society” 16 (1).
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X09354357
Google Scholar
Gregg Melissa, Gregory J. Seigworth (red.). 2010. The Affect Theory Reader. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822393047
Google Scholar
Hochschild Arlie Russell. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Tłum. J. Konieczny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Illouz, Eva. 2010. Uczucia w dobie kapitalizmu. Tłum. Z. Simbierowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Massumi, Brian. 2002. Parables of the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383574
Google Scholar
Raz, Aviad. 2002. Emotions at Work. Normative Control, Organizations, and Culture in Japan and America. Cambridge and London: Harvard University Asia Center.
DOI: https://doi.org/10.1163/9781684173730
Google Scholar
Shaviro, Steven. 1993. The Cinematic Body. Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Sobchack, Vivian. 2004. Carnal Thoughts. Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937826
Google Scholar
Stewart, Kathleen. 2007. Ordinary Affects. Durham and London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822390404
Google Scholar
Whitelegg, Drew. 2007. Working the Skies. The Fast-Paced, Disorienting World of the Flight Attendant. New York and London: New York University Press.
Google Scholar
Williams, Simon. 2001. Emotion and Social Theory. London: Sage.
Google Scholar
Autorzy
Artur Szareckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwent Wydziału Zarządzania oraz Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, doktor kulturoznawstwa; zajmuje się problematyką cielesności, kapitalizmu oraz kultury popularnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Artur Szarecki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.