(Bez)ruch i cisza obrazu-myśli według JLG
Abstrakt
Recenzja książki Barbary Kity Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013). Justyna Budzik przedstawia strukturę wywodu naukowego Barbary Kity, komentując i opisując metodologię przyjętą przez autorkę. Recenzentka omawia problematykę refleksji podjętej przez badaczkę oraz wyjaśnia trzy główne kategorie, które stosuje ona w interpretacji późnej twórczości Jean-Luca Godarda: obraz zwolniony/zatrzymany, obraz malarski (kadr) oraz fotografię. Recenzentka zwraca również uwagę na kontekst współczesnej teorii obrazu (Georges Didi-Huberman, Gilles Deleuze), w który wpisują się rozważania podjęte przez Barbarę Kitę.
Słowa kluczowe:
Barbara Kita, Jean-Luc Godard, Georges Didi-Huberman, Gilles DeleuzeBibliografia
Kita, Barbara. 2013. Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.
Google Scholar
Autorzy
Justyna Budzikkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, filmoznawczyni, absolwentka podyplomowego studium historii sztuki, lektorka języka polskiego jako obcego. Autorka książki Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina (2012). Laureatka głównej nagrody w I edycji Konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald za pracę doktorską z dziedziny współczesnej humanistyki. Pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Publikuje artykuły z zakresu antropologii, estetyki i dydaktyki filmu, recenzje filmów, wystaw i książek popularnonaukowych.
Statystyki
Abstract views: 50PDF downloads: 34
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Justyna Budzik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.