Film i teatr
Abstrakt
Klasyczny już tekst (z 1966 r.), w którym autorka zastanawia się nad specyfiką filmu i teatru, poddaje analizie obszary przenikania i zazębiania się obu tych dziedzin sztuki, szuka różnic między nimi, ich cech dystynktywnych, wzajemnych inspiracji. Sontag śledzi również przejawy wykorzystywania elementów filmu w teatrze i teatru w filmie, dając zarazem rozpoznania tego, co możemy uważać za istotę filmowości i teatralności. W studium znaczącą rolę odgrywa esej Erwina Panofsky’ego z 1934 r. Styl i medium w filmie, z którego tezami autorka polemizuje, ale też częściowo się zgadza. Analiza Sontag jest wyrazistym znakiem czasu, w którym powstała, stąd tak liczne w tym artykule odniesienia do fenomenów kulturowych lat 60.: filmów Carla Theodora Dreyera, twórczości Andy’ego Warhola, ale także teatralnej działalności The Living Theatre, Petera Brooka czy Royal Shakespeare Company. Mocnym akcentem kończącym tekst są refleksje autorki dotyczące idei sztuki jako aktu przemocy, ataku wymierzonego w publiczność.
- Przekład artykułu Susan Sontag: Film and Theatre (ss. 24-37), „The Tulane Drama Review” 1966, jesień, t. 11, nr 1; wydawca: The MIT Press. Copyright © Susan Sontag, 1966; wykorzystanie za zgodą The Wylie Agency (UK) Limited.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
film, teatr, Erwin Panofsky, Andy Warhol, Peter BrookBibliografia
Artaud, A., Oeuvres complètes, t. III, Gallimard, Paris 1956-1964.
Google Scholar
Balázs, B., Theory of the Film. Character and Growth of a New Art, tłum. E. Bone, Dennis Dobson Limited, London 1952.
Google Scholar
Cocteau, J., Cocteau on the Film. A Conversation Recorded by André Fraigneau, tłum. V. Traill, Dennis Dobson Limited, London 1954.
Google Scholar
Doesburg, T. van, Film as Pure Form, tłum. S. Lawder, „Form” 1966, nr 1.
Google Scholar
Eisenstein, S., Wybór pism, red. R. Dreyer, Warszawa 1959.
Google Scholar
Kracauer, S., Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.
Google Scholar
Meyerhold, V., Meyerhold on Theatre, red. E. Braun, Methuen, London 1969.
Google Scholar
Meyerhold, V., The Director as Superstar, tłum. M. L. Hoover, w: Theater and Film. A Comparative Anthology, red. R. Knopf, Yale University Press, New Haven – London 2005.
Google Scholar
Nicoll, A., Film and Theatre, Thomas Y. Crowell Company, New York 1936.
Google Scholar
Panofsky, E., Styl i medium w filmie, tłum. J. Mach, „Kino” 1969, nr 6.
Google Scholar
Autorzy
Susan Sontagkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna Stany Zjednoczone
Ur. 1933, zm. 2004; amerykańska pisarka, eseistka, reżyserka, działaczka na rzecz obrony praw człowieka, ikona popkultury. Autorka licznych esejów i książek z zakresu teorii sztuki, krytyki społecznej, szeroko pojętej humanistyki (m.in. O fotografii, Notatki o kampie, Przeciw interpretacji, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, Pod znakiem Saturna, Widok cudzego cierpienia), a także powieści (m.in. W Ameryce, Miłośnik wulkanów, Zestaw do śmierci), sztuk teatralnych (m.in. A Parsifal, Alice in Bed, Lady from the Sea) i filmów (Duett för kannibaler, Bröder Carl, Promised Lands, Unguided Tour). Uznawana za jedną z najważniejszych intelektualistek drugiej połowy XX w.
Statystyki
Abstract views: 108Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Susan SontagAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.