Baudrillard, „Paryż, Teksas”. Wyobraźnia filmowa w socjologii i filozofii Jeana Baudrillarda
Abstrakt
W swym artykule Tokarz podejmuje refleksję nad filmową wyobraźnią w filozofii i socjologii Jeana Baudrillarda. Dokonuje zderzenia hipotez badawczych oraz teorii społecznych Baudrillarda, który zgłosił akces do ruchu postmodernistycznego, z wieloma odmianami kina współczesnego. Metoda pisarstwa Baudrillarda została zestawiona z metodą twórczą reżysera francuskiej Nowej Fali Jean-Luca Godarda. Tokarz przeprowadza analizę nawiązań Baudrillarda do awangardy wysokiego modernizmu oraz jego spojrzenia przez pryzmat filmów na USA w reportażu filozoficznym Ameryka. Ponadto autor rozpatruje kwestie filmu nostalgicznego, aplikacji Baudrillardowskiej teorii uwodzenia, zestawienia jego myśli z filmem Paryż, Teksas oraz parkosyzmów systemu medialnego. Kluczowa jest hipoteza o możliwości manipulowania historią dzięki doskonałej operacyjności zapisu cyfrowego. W świecie Baudrillarda spełniły się wszystkie utopie i dystopie. Pozostała nostalgia za autentycznością.
Słowa kluczowe:
Jean Baudrillard, Jean-Luc Godard, postmodernizm, Wim WendersBibliografia
Baudrillard J., Ameryka, tłum. R. Lis, M. P. Markowski, Baudrillard: słownik, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2001
Google Scholar
Baudrillard J., Illusion de la fin, Éditions Galilée, Paris 1992
Google Scholar
Baudrillard J., O uwodzeniu, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
Google Scholar
Baudrillard J., Słowa klucze, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
Google Scholar
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
Google Scholar
Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006
Google Scholar
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000
Google Scholar
Borde R., Préface, w: F. Courtade, Les malédictions du cinéma français. Une histoire du cinéma français parlant (1928-1978), Paris 1978
Google Scholar
Coulter G., Jean Baudrillard and Cinema: The Problems of Technology, Realism and History, „Film-Philosophy” 2010, t. 14, nr 2
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2010.0041
Google Scholar
Giżycki M., Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006
Google Scholar
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M. Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
Google Scholar
Kosecka B., A. Piotrowska, W. Kocołowski, Panorama kina najnowszego 1980-1995. Leksykon, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998
Google Scholar
Mościcki P., Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
Google Scholar
Paweł Mościcki, Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
Google Scholar
Płażewski J., Historia filmu francuskiego 1895-1989, Editions Spotkania, Warszawa 1992
Google Scholar
Słownik socjologii i nauk społecznych, red. G. Marshall, red. nauk. wyd. pol. M. Tabin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Google Scholar
Wenders W., The Act of Seeing. Texte und Gespräche, Frankfurt am Main 1992, s. 93 – cyt. za: A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 1997
Google Scholar
Ziętek A., Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo, Universitas, Kraków 2013
Google Scholar
Zurbrugg N., Baudrillard, Modernism and Postmodernism, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 1, red. M. Gane, London 2000
Google Scholar
Zurbrugg N., Baudrillard’s „Amérique”, and the „Abyss of Modernity”, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 3, red. M. Gane, London 2000
Google Scholar
Autorzy
Mateusz Tokarzkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Absolwent studiów licencjackich z zakresu politologii oraz magisterskich studiów socjologicznych i filozoficznych na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnik programu dziennikarskiego Fundacji na Rzecz Różnorodności Społecznej w Warszawie (2014). W pracach dyplomowych poruszał kwestie ponowoczesnego pojmowania polityki w kontekście nowych ruchów społecznych, ponowoczesnych przemian religijności oraz Jeana Baudrillarda teorii uwodzenia jako strategii neutralizacji faz symulacji i porządków symulakrów. Doktorant filozofii (UG).
Statystyki
Abstract views: 74PDF downloads: 41
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Mateusz Tokarz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.