Baudrillard, “Paris, Texas”: Film Imagination in the Sociology and Philosophy of Jean Baudrillard
Abstract
In his article, Tokarz reflects on cinematic imagination in philosophy and sociology of Jean Baudrillard. He confronts Baudrillard’s research hypotheses and social theories, on basis of which he claimed membership of the postmodernist movement, with many varieties of contemporary cinema. Baudrillard writing method is compared with creative method of the French New Wave director - Jean-Luc Godard. Tokarz analyses Baudrillard’s references to the avant-garde of high modernism and his view of America through the prism of films in his philosophical report America. The author also considers the question of nostalgic films, the application of Baudrillard’s theory of seduction, confrontation of his ideas with the film Paris, Texas and the paroxysms of media system. The key hypothesis concerns the possibility of manipulating history thanks to the excellent operationality of digital recording. In the world of Baudrillard all utopias and dystopias come true. What remains is the nostalgia for authenticity.
Keywords:
Jean Baudrillard, Jean-Luc Godard, postmodernism, Wim WendersReferences
Baudrillard J., Ameryka, tłum. R. Lis, M. P. Markowski, Baudrillard: słownik, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2001
Google Scholar
Baudrillard J., Illusion de la fin, Éditions Galilée, Paris 1992
Google Scholar
Baudrillard J., O uwodzeniu, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
Google Scholar
Baudrillard J., Słowa klucze, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
Google Scholar
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
Google Scholar
Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006
Google Scholar
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000
Google Scholar
Borde R., Préface, w: F. Courtade, Les malédictions du cinéma français. Une histoire du cinéma français parlant (1928-1978), Paris 1978
Google Scholar
Coulter G., Jean Baudrillard and Cinema: The Problems of Technology, Realism and History, „Film-Philosophy” 2010, t. 14, nr 2
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2010.0041
Google Scholar
Giżycki M., Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006
Google Scholar
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M. Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
Google Scholar
Kosecka B., A. Piotrowska, W. Kocołowski, Panorama kina najnowszego 1980-1995. Leksykon, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998
Google Scholar
Mościcki P., Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
Google Scholar
Paweł Mościcki, Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
Google Scholar
Płażewski J., Historia filmu francuskiego 1895-1989, Editions Spotkania, Warszawa 1992
Google Scholar
Słownik socjologii i nauk społecznych, red. G. Marshall, red. nauk. wyd. pol. M. Tabin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Google Scholar
Wenders W., The Act of Seeing. Texte und Gespräche, Frankfurt am Main 1992, s. 93 – cyt. za: A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 1997
Google Scholar
Ziętek A., Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo, Universitas, Kraków 2013
Google Scholar
Zurbrugg N., Baudrillard, Modernism and Postmodernism, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 1, red. M. Gane, London 2000
Google Scholar
Zurbrugg N., Baudrillard’s „Amérique”, and the „Abyss of Modernity”, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 3, red. M. Gane, London 2000
Google Scholar
Authors
Mateusz Tokarzkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland
Absolwent studiów licencjackich z zakresu politologii oraz magisterskich studiów socjologicznych i filozoficznych na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnik programu dziennikarskiego Fundacji na Rzecz Różnorodności Społecznej w Warszawie (2014). W pracach dyplomowych poruszał kwestie ponowoczesnego pojmowania polityki w kontekście nowych ruchów społecznych, ponowoczesnych przemian religijności oraz Jeana Baudrillarda teorii uwodzenia jako strategii neutralizacji faz symulacji i porządków symulakrów. Doktorant filozofii (UG).
Statistics
Abstract views: 74PDF downloads: 41
License
Copyright (c) 2016 Mateusz Tokarz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.