Baudrillard, “Paris, Texas”: Film Imagination in the Sociology and Philosophy of Jean Baudrillard

Mateusz Tokarz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk (Poland)

Abstract

In his article, Tokarz reflects on cinematic imagination in philosophy and sociology of Jean Baudrillard. He confronts Baudrillard’s research hypotheses and social theories, on basis of which he claimed membership of the postmodernist movement, with many varieties of contemporary cinema. Baudrillard writing method is compared with creative method of the French New Wave director - Jean-Luc Godard. Tokarz analyses Baudrillard’s references to the avant-garde of high modernism and his view of America through the prism of films in his philosophical report America. The author also considers the question of nostalgic films, the application of Baudrillard’s theory of seduction, confrontation of his ideas with the film Paris, Texas and the paroxysms of media system. The key hypothesis concerns the possibility of manipulating history thanks to the excellent operationality of digital recording. In the world of Baudrillard all utopias and dystopias come true. What remains is the nostalgia for authenticity.


Keywords:

Jean Baudrillard, Jean-Luc Godard, postmodernism, Wim Wenders

Baudrillard J., Ameryka, tłum. R. Lis, M. P. Markowski, Baudrillard: słownik, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2001
  Google Scholar

Baudrillard J., Illusion de la fin, Éditions Galilée, Paris 1992
  Google Scholar

Baudrillard J., O uwodzeniu, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
  Google Scholar

Baudrillard J., Słowa klucze, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
  Google Scholar

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
  Google Scholar

Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006
  Google Scholar

Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000
  Google Scholar

Borde R., Préface, w: F. Courtade, Les malédictions du cinéma français. Une histoire du cinéma français parlant (1928-1978), Paris 1978
  Google Scholar

Coulter G., Jean Baudrillard and Cinema: The Problems of Technology, Realism and History, „Film-Philosophy” 2010, t. 14, nr 2
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2010.0041   Google Scholar

Giżycki M., Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006
  Google Scholar

Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M. Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
  Google Scholar

Kosecka B., A. Piotrowska, W. Kocołowski, Panorama kina najnowszego 1980-1995. Leksykon, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998
  Google Scholar

Mościcki P., Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
  Google Scholar

Paweł Mościcki, Godard. Pasaże, Korporacja Ha!art – MFF Era Nowe Horyzonty, Kraków – Warszawa 2010
  Google Scholar

Płażewski J., Historia filmu francuskiego 1895-1989, Editions Spotkania, Warszawa 1992
  Google Scholar

Słownik socjologii i nauk społecznych, red. G. Marshall, red. nauk. wyd. pol. M. Tabin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
  Google Scholar

Wenders W., The Act of Seeing. Texte und Gespräche, Frankfurt am Main 1992, s. 93 – cyt. za: A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 1997
  Google Scholar

Ziętek A., Jean Baudrillard wobec współczesności. Polityka, media, społeczeństwo, Universitas, Kraków 2013
  Google Scholar

Zurbrugg N., Baudrillard, Modernism and Postmodernism, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 1, red. M. Gane, London 2000
  Google Scholar

Zurbrugg N., Baudrillard’s „Amérique”, and the „Abyss of Modernity”, w: Sage Masters of Modern Social Thought: Jean Baudrillard, t. 3, red. M. Gane, London 2000
  Google Scholar


Published
2016-06-30

Cited by

Tokarz, M. (2016) “Baudrillard, ‘Paris, Texas’: Film Imagination in the Sociology and Philosophy of Jean Baudrillard”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), pp. 201–213. doi: 10.36744/kf.2242.

Authors

Mateusz Tokarz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland

Absolwent studiów licencjac­kich z zakresu politologii oraz magisterskich stu­diów socjologicznych i filozoficznych na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnik programu dziennikarskiego Fundacji na Rzecz Różnorodno­ści Społecznej w Warszawie (2014). W pracach dyplomowych poruszał kwestie ponowoczesnego pojmowania polityki w kontekście nowych ru­chów społecznych, ponowoczesnych przemian re­ligijności oraz Jeana Baudrillarda teorii uwodzenia jako strategii neutralizacji faz symula­cji i porządków symulakrów. Doktorant filozofii (UG).



Statistics

Abstract views: 74
PDF downloads: 41


License

Copyright (c) 2016 Mateusz Tokarz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.