Imitacja, rekonstrukcja, propaganda. Zimnowojenne wędrówki europejskiego westernu
Abstrakt
Artykuł został poświęcony zachodnio- i wschodnioniemieckim filmom o amerykańskim Dzikim Zachodzie realizowanym w latach 1962-1983. Filmy z obu stron muru berlińskiego, z których znakomita większość powstała w koprodukcji z Jugosławią, są omawiane w szerszej perspektywie zimnowojennej sytuacji geopolitycznej, a także w kontekście przemian, jakie stały się wówczas udziałem westernu amerykańskiego i europejskiego. RFN-owskie adaptacje powieści Karola Maya stanowią apoteozę konserwatywnej i proamerykańskiej ideologii westernu klasycznego, zaś stanowiące polemiczną na nie odpowiedź NRD-owskie Indianerfilme nawiązują do estetyki, a pod pewnymi względami również i do warstwy światopoglądowej formuł rewizjonistycznych – amerykańskiego antywesternu i włoskiego spaghetti-westernu. Istotnym wątkiem jest też kontekst kinematografii jugosłowiańskiej, a zwłaszcza charakterystyczna dla tamtejszego aparatu propagandowego tendencja do łączenia wzorców hollywoodzkich z ideologią socjalistyczną.
Słowa kluczowe:
western, zimna wojna, antywestern, spaghetti-westernBibliografia
Eco, Umberto. Podróż do hiperrealnośći. In: Umberto Eco. Semiologia życia codziennego, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa. Warszawa: Czytelnik, 1996.
Google Scholar
Vučetić, Radina. „Kauboji u partizanskoj uniformi. Američki vesterni i partizanski vesterni u Jugoslaviji šezdesetih godina 20. Veka.” Tokovi istorije 2 (2010).
Google Scholar
Autorzy
Michał Bobrowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktor filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Opublikował książkę Akira Kurosawa. Artysta pogranicza (2012) i współredagował tom Obsession, Perversion, Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation (2016). Autor artykułów naukowych poświęconych amerykańskiemu oraz japońskiemu kinu gatunkowemu. Obecnie wykłada na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest dyrektorem programowym StopTrik International Film Festival (Maribor, Słowenia), współpracownikiem festiwali filmów animowanych (Animateka, Etiuda&Anima IFF) oraz kuratorem pokazów prezentowanych m.in. w Polsce, Słowenii, Chorwacji, Holandii.
Statystyki
Abstract views: 74PDF downloads: 110
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Michał Bobrowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.