„Czy patrzysz uważnie?”. Autotematyzm w „Prestiżu” Christophera Nolana
Abstrakt
Tekst jest poprowadzoną w kluczu autotematycznym analizą filmu Prestiż (2006) Christophera Nolana. Trzy fazy doskonałej sztuczki magicznej zaprezentowane w pierwszych i ostatnich minutach projekcji odpowiadają trzyetapowej, szkatułkowej metodzie opowiadania filmowego zastosowanej przez reżysera. Kolejność oraz charakter elementów składowych mogą zostać z powodzeniem porównane ze schematami używanymi w kinie popularnym, co wraz z subtelnymi odniesieniami do postaci związanych z narodzinami kina dopełnia metafilmowego spojrzenia na twórczość Nolana.
Słowa kluczowe:
autotematyzm, Christopher Nolan, metoda szkatułkowaBibliografia
Biały, Eugeniusz. „Narracja a rama modalna dzieła filmowego – uwagi analityczne”. W: Z Zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1982.
Google Scholar
Biliński, Paweł. Kino (ciągle) mówi o kinie. Filmy autotematyczne ostatniego dziesięciolecia, http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-12012-8/kino-cigle-mwi-o-kinie.
Google Scholar
Hendrykowska, Małgorzata, „Dzieło przełomowe dla historii kultury”. Kwartalnik Filmowy 1995/1996, nr 13-14.
Google Scholar
Kempna-Pieniążek, Magdalena. „Mroczne przejścia. O nieuchwytnych granicach w kinie neo-noir”. W: Granice kultury, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek. Katowice: „Śląsk” Sp.z. o. o. Wydawnictwo Naukowe, 2010.
Google Scholar
Marchwicka, Dorota. „Stylotwórcza funkcja koloru w filmie Andrieja Tarkowskiego „Andriej Rublow”. W: Z Zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1982.
Google Scholar
Mastalerz, Ludwika. Magik Nolan, http://www.dwutygodnik.com/artykul/3825-magik-nolan.html.
Google Scholar
Autorzy
Adrianna Michnokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Absolwentka specjalności „kultura filmowa” w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Kontynuuje naukę na studiach magisterskich (specjalność medialna na tym samym kierunku). Jej zainteresowania naukowe obejmują kino popularne, autotematyzm kina współczesnego, telewizję jakościową, telewizję i seryjność w dobie platform internetowych, paradokumenty, a także oddziaływanie filmu na tożsamość w kontekście wspólnot wyobrażeniowych.
Statystyki
Abstract views: 64PDF downloads: 68
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Adrianna Michno

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.