“Are You Watching Closely?”: Self-Reflexivity in Christopher Nolan’s “The Prestige”

Adrianna Michno

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław (Poland)

Abstract

The article presents an analysis of self-reflexivity in The Prestige (2006) by Christopher Nolan. Three phases of the perfect magic trick presented in the first and last minutes of the film correspond to the three-stage, box-within-a-box method of narrative employed by the director. The order and nature of the components can be successfully compared to those used in popular cinema, which, along with subtle references to the birth of the cinema, complete the meta-film overview of Nolan’s work.


Keywords:

self-reflexivity, Christopher Nolan, box-within-a-box method

Biały, Eugeniusz. „Narracja a rama modalna dzieła filmowego – uwagi analityczne”. W: Z Zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1982.
  Google Scholar

Biliński, Paweł. Kino (ciągle) mówi o kinie. Filmy autotematyczne ostatniego dziesięciolecia, http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-12012-8/kino-cigle-mwi-o-kinie.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata, „Dzieło przełomowe dla historii kultury”. Kwartalnik Filmowy 1995/1996, nr 13-14.
  Google Scholar

Kempna-Pieniążek, Magdalena. „Mroczne przejścia. O nieuchwytnych granicach w kinie neo-noir”. W: Granice kultury, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek. Katowice: „Śląsk” Sp.z. o. o. Wydawnictwo Naukowe, 2010.
  Google Scholar

Marchwicka, Dorota. „Stylotwórcza funkcja koloru w filmie Andrieja Tarkowskiego „Andriej Rublow”. W: Z Zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, red. M. Hendrykowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1982.
  Google Scholar

Mastalerz, Ludwika. Magik Nolan, http://www.dwutygodnik.com/artykul/3825-magik-nolan.html.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Michno, A. (2017) ““Are You Watching Closely?”: Self-Reflexivity in Christopher Nolan’s ‘The Prestige’”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 181–195. doi: 10.36744/kf.2046.

Authors

Adrianna Michno 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław Poland

Absolwentka specjalności „kul­tura filmowa” w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwer­sytetu Wrocławskiego. Kontynuuje naukę na studiach magisterskich (specjalność medialna na tym samym kierunku). Jej zainteresowania naukowe obejmują kino popularne, autotematyzm kina współczesnego, telewizję jakościową, telewizję i seryjność w dobie platform internetowych, paradokumenty, a także od­działywanie filmu na tożsamość w kontekście wspól­not wyobrażeniowych.



Statistics

Abstract views: 38
PDF downloads: 28


License

Copyright (c) 2017 Adrianna Michno

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.