Od teorii filmu do wideoesejów – ewolucja Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (2010-2018)
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza ewolucji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja w Łodzi, od pierwszej do dziewiątej edycji wydarzenia włącznie (2010-2018), ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska wideoeseju, który w ostatnich latach zajmuje sporą przestrzeń w jego programie. Autorka – na podstawie programu filmowego, wydarzeń towarzyszących, konkursów organizowanych przez festiwal oraz konkretnych dzieł i sylwetek autorów – podejmuje refleksję nad próbą pozycjonowania terminu przez tę festiwalową imprezę w polskiej teorii i krytyce filmowej.
Słowa kluczowe:
Kamera Akcja, festiwal filmowy, krytyka filmowa, wideoesejBibliografia
#jestem krytykiem, czyli kim? O festiwalu Kamera Akcja!, https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,25835,1,1,jestem-krytykiem-czyli-kim-O-festiwalu-Kamera-Akcja.html (dostęp: 27.08.2018).
Google Scholar
Archiwum Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi, https://bip.uml.lodz.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi, https://bip.uml.lodz.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Bordwell David , Hands (and faces) across the table, http://www.davidbordwell.net/blog/2008/02/13/hands-and-faces-across-the-table/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Bordwell David, Kinofilska krytyka a uniwersyteckie filmoznawstwo, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
Bordwell Dawid , Watching you watch THERE WILL BE BLOOD, http://www.davidbordwell.net/blog/2011/02/14/watching-you-watch-there-will-be-blood/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Bourdieu Pierre, Zmysł dystynkcji, [w:] Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Google Scholar
Elsaesser Thomas, Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe (2005), [w:] The Film Festivals Reader, red. Dina Iordanova, St Andrews Film Studies 2013.
Google Scholar
ESEJ FILMOZNAWCZY: HARUN FAROCKI, http://kameraakcja.com.pl/faqs/esej-filmoznawczy-harun-farocki/ (dostęp: 29.08.2018).
Google Scholar
Festiwal Kamera Akcja, https://www.facebook.com/pg/kameraakcja/about/?ref=page_internal (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Fochtman Arkadiusz, KAMERA AKCJA 2011 – nabór filmów konkursowych!, https://plasterlodzki.pl/film/zapowiedzi-wydarze-film/kamera-akcja-2011-nabor-filmow-konkursowych/ (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Haraway Donna, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf (dostęp: 08.09.2018).
Google Scholar
Iordanova Dina (red.), Films need festivals, festivals need films, St Andrews Film Studies, http://stafs.org/news/new-series-films-need-festivals-festivals-need-films/ (dostęp: 08.09.2018).
Google Scholar
Kobierska Agata, Inauguracja Festiwalu KAMERA AKCJA!, https://plasterlodzki.pl/film/aktualnoci-filmowe/inauguracja-festiwalu-kamera-akcja/ (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
KONKURS KRYTYK MÓWI, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2014/konkursy-2014/konkurs-krytyk-mowi/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Konkurs „Krytyk mówi” edycja 2018, http://kameraakcja.com.pl/konkurs-krytyk-mowi-2/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Konkurs Krytyk Mówi, http://kameraakcja.com.pl/edycja-2016/konkurs-krytyk-mowi/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Krytyk kradnie? Wideo-eseje filmowe, http://kameraakcja.com.pl/edycja-2016/krytyk-kradnie-wideo-eseje-filmowe/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
PANELE DYSKUSYJNE, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2013-2/program-3/panele-dyskusyjne-2/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Polski Instytut Sztuki Filmowej, https://www.pisf.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
REGULAMIN KONKURSU ETIUD I ANIMACJI, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-marzec-2012/konkursy-2/k-etiud-i-animacji/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Regulamin konkursu „Krytyk mówi”, http://kameraakcja.com.pl/wp-content/uploads/2018/07/Regulamin-Konkursu-Krytyk-Mówi-9.-FKA_PG.pdf (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Regulamin konkursu „Po seansie. Zostań krytykiem filmowym. Konkurs na tekst krytyczny o tematyce filmowej”, http://kameraakcja.com.pl/wp-content/uploads/2012/01/konkurs-zostan-krytykiem-filmowym-2012.pdf (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Relacje z wydarzeń. Dzień 4 – Na wizji – panel dyskusyjny, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-marzec-2012/relacje-recenzje/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
ROBOTNICY OPUSZCZAJĄ MIEJSCA PRACY, https://msl.org.pl/wydarzeniams/publikacje/robotnicy-opuszczaja-miejsca-pracy---workers-leaving-the-workplace,60.html (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Syska Rafał, Filmoznawstwo vs. kinofilia, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
The DIEM Project, https://thediemproject.wordpress.com (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
WARSZTATY I SPOTKANIA, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2013-2/program-3/warsztaty-i-spotkania/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Wszyscy jesteśmy krytykami – debata moderowana przez Annę Bielak i Rafała Syskę, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
Zając Bartosz, Esej audiowizualny – w stronę historii, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-538-6.07
Google Scholar
Filmografia
Google Scholar
Honest Trailers - The Wolf of Wall Street, twórcy: Screen Junkies, https://www.youtube.com/watch?v=BzpIB5TJ7LI (dostęp: 03.09.2018).
Google Scholar
Kanał Screen Junkies w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCOpcACMWblDls9Z6GERVi1A (dostęp: 03.09.2018).
Google Scholar
Kanał Sfilmowani w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/user/SfilmowaniTV (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Kevin B. Lee (Video-Essayist, Berlin): 10th anniversary of video essays, twórcy: Merz Akademie, https://vimeo.com/220432625 (dostęp: 21.07.2018).
Google Scholar
Konkurs Krytyk Mówi 2014 - Diana Dąbrowska, https://www.youtube.com/watch?v=NxZvjAeTWf0 (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Konkurs "Krytyk mówi" 2017 - Aniela Janowska, https://www.youtube.com/watch?v=EAOffQIAJYI (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
The Spielberg Face, twórcy: K. B. Lee, https://vimeo.com/199572277 (dostęp: 07.09.2018).
Google Scholar
There Will Be Blood with gaze locations of 11 viewers, twórcy: The DIEM Project, https://vimeo.com/19788132 (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Wideoesej: A Joke by Ingmar Bergman, twórcy: K. Klimek, 2018, https://www.nowehoryzonty.pl/akt.do?r=enh&id=5389 (dostęp: 9.08.2018).
Google Scholar
Wolf of Wall Street: Just the 'F' Words, twórcy: Screen Junkies, https://www.youtube.com/watch?v=mn49DiI9Gag (dostęp: 07.09.2018).
Google Scholar
Z Jakubem Dębskim o wideokrytyce filmowej, twórcy: Ekrany Film&Media, https://www.youtube.com/watch?v=e1kA5YT8bJo&t=19s (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Materiały dodatkowe
Google Scholar
Nagranie z panelu dyskusyjnego „Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej”, który odbył się 7 października 2016 roku podczas 7. edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Wzięli w nim udział: Michał Oleszczyk, Stanisław Liguziński oraz Kuba Mikurda. Rozmowę moderował Michał Pabiś-Orzeszyna.
Google Scholar
Wywiad z Dianą Dąbrowską przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 16 sierpnia 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Kubą Mikurdą i Stanisławem Liguzińskim przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 16 czerwca 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Malwiną Czajką przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 3 lipca 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Malwiną Czajką i Przemysławem Glajznerem przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 11 kwietnia 2017 roku
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Chuszczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Studentka II stopnia kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. W kręgu jej zainteresowań znajdują się festiwale filmowe, krytyka i teoria filmowa oraz kultura krajów hiszpańskojęzycznych.
Statystyki
Abstract views: 125PDF downloads: 63
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Patrycja Chuszcz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.