From Film Theory to Video Essays – Evolution of the Festival of Film Critics “Camera, Action” (2010-2018)
Abstract
The aim of the article is to analyse the evolution of the Festival of Film Critics ”Camera, Action” in Łódź, from the first to the ninth edition of the event inclusive (2010-2018), with particular emphasis on video essay, which in recent years has occupied a large space in the program. The author – following an analysis of the film program, accompanying events, competitions organized by the festival and specific works and profiles of the authors – reflects on the attempt to position the notion of “film essay” by this festival event in Polish film theory and criticism.
Keywords:
Kamera Akcja, film festival, film criticism, video essayReferences
#jestem krytykiem, czyli kim? O festiwalu Kamera Akcja!, https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,25835,1,1,jestem-krytykiem-czyli-kim-O-festiwalu-Kamera-Akcja.html (dostęp: 27.08.2018).
Google Scholar
Archiwum Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi, https://bip.uml.lodz.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi, https://bip.uml.lodz.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Bordwell David , Hands (and faces) across the table, http://www.davidbordwell.net/blog/2008/02/13/hands-and-faces-across-the-table/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Bordwell David, Kinofilska krytyka a uniwersyteckie filmoznawstwo, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
Bordwell Dawid , Watching you watch THERE WILL BE BLOOD, http://www.davidbordwell.net/blog/2011/02/14/watching-you-watch-there-will-be-blood/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Bourdieu Pierre, Zmysł dystynkcji, [w:] Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Google Scholar
Elsaesser Thomas, Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe (2005), [w:] The Film Festivals Reader, red. Dina Iordanova, St Andrews Film Studies 2013.
Google Scholar
ESEJ FILMOZNAWCZY: HARUN FAROCKI, http://kameraakcja.com.pl/faqs/esej-filmoznawczy-harun-farocki/ (dostęp: 29.08.2018).
Google Scholar
Festiwal Kamera Akcja, https://www.facebook.com/pg/kameraakcja/about/?ref=page_internal (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Fochtman Arkadiusz, KAMERA AKCJA 2011 – nabór filmów konkursowych!, https://plasterlodzki.pl/film/zapowiedzi-wydarze-film/kamera-akcja-2011-nabor-filmow-konkursowych/ (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Haraway Donna, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf (dostęp: 08.09.2018).
Google Scholar
Iordanova Dina (red.), Films need festivals, festivals need films, St Andrews Film Studies, http://stafs.org/news/new-series-films-need-festivals-festivals-need-films/ (dostęp: 08.09.2018).
Google Scholar
Kobierska Agata, Inauguracja Festiwalu KAMERA AKCJA!, https://plasterlodzki.pl/film/aktualnoci-filmowe/inauguracja-festiwalu-kamera-akcja/ (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
KONKURS KRYTYK MÓWI, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2014/konkursy-2014/konkurs-krytyk-mowi/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Konkurs „Krytyk mówi” edycja 2018, http://kameraakcja.com.pl/konkurs-krytyk-mowi-2/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Konkurs Krytyk Mówi, http://kameraakcja.com.pl/edycja-2016/konkurs-krytyk-mowi/ (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Krytyk kradnie? Wideo-eseje filmowe, http://kameraakcja.com.pl/edycja-2016/krytyk-kradnie-wideo-eseje-filmowe/ (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
PANELE DYSKUSYJNE, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2013-2/program-3/panele-dyskusyjne-2/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Polski Instytut Sztuki Filmowej, https://www.pisf.pl (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
REGULAMIN KONKURSU ETIUD I ANIMACJI, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-marzec-2012/konkursy-2/k-etiud-i-animacji/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Regulamin konkursu „Krytyk mówi”, http://kameraakcja.com.pl/wp-content/uploads/2018/07/Regulamin-Konkursu-Krytyk-Mówi-9.-FKA_PG.pdf (dostęp: 26.08.2018).
Google Scholar
Regulamin konkursu „Po seansie. Zostań krytykiem filmowym. Konkurs na tekst krytyczny o tematyce filmowej”, http://kameraakcja.com.pl/wp-content/uploads/2012/01/konkurs-zostan-krytykiem-filmowym-2012.pdf (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Relacje z wydarzeń. Dzień 4 – Na wizji – panel dyskusyjny, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-marzec-2012/relacje-recenzje/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
ROBOTNICY OPUSZCZAJĄ MIEJSCA PRACY, https://msl.org.pl/wydarzeniams/publikacje/robotnicy-opuszczaja-miejsca-pracy---workers-leaving-the-workplace,60.html (dostęp: 06.09.2018).
Google Scholar
Syska Rafał, Filmoznawstwo vs. kinofilia, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
The DIEM Project, https://thediemproject.wordpress.com (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
WARSZTATY I SPOTKANIA, http://kameraakcja.com.pl/o-festiwalu-2/poprzednie-edycje/edycja-2013-2/program-3/warsztaty-i-spotkania/ (dostęp: 25.08.2018).
Google Scholar
Wszyscy jesteśmy krytykami – debata moderowana przez Annę Bielak i Rafała Syskę, „Ekrany” 2012, nr 6(10).
Google Scholar
Zając Bartosz, Esej audiowizualny – w stronę historii, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-538-6.07
Google Scholar
Filmografia
Google Scholar
Honest Trailers - The Wolf of Wall Street, twórcy: Screen Junkies, https://www.youtube.com/watch?v=BzpIB5TJ7LI (dostęp: 03.09.2018).
Google Scholar
Kanał Screen Junkies w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCOpcACMWblDls9Z6GERVi1A (dostęp: 03.09.2018).
Google Scholar
Kanał Sfilmowani w serwisie YouTube, https://www.youtube.com/user/SfilmowaniTV (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Kevin B. Lee (Video-Essayist, Berlin): 10th anniversary of video essays, twórcy: Merz Akademie, https://vimeo.com/220432625 (dostęp: 21.07.2018).
Google Scholar
Konkurs Krytyk Mówi 2014 - Diana Dąbrowska, https://www.youtube.com/watch?v=NxZvjAeTWf0 (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Konkurs "Krytyk mówi" 2017 - Aniela Janowska, https://www.youtube.com/watch?v=EAOffQIAJYI (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
The Spielberg Face, twórcy: K. B. Lee, https://vimeo.com/199572277 (dostęp: 07.09.2018).
Google Scholar
There Will Be Blood with gaze locations of 11 viewers, twórcy: The DIEM Project, https://vimeo.com/19788132 (dostęp: 04.09.2018).
Google Scholar
Wideoesej: A Joke by Ingmar Bergman, twórcy: K. Klimek, 2018, https://www.nowehoryzonty.pl/akt.do?r=enh&id=5389 (dostęp: 9.08.2018).
Google Scholar
Wolf of Wall Street: Just the 'F' Words, twórcy: Screen Junkies, https://www.youtube.com/watch?v=mn49DiI9Gag (dostęp: 07.09.2018).
Google Scholar
Z Jakubem Dębskim o wideokrytyce filmowej, twórcy: Ekrany Film&Media, https://www.youtube.com/watch?v=e1kA5YT8bJo&t=19s (dostęp: 09.08.2018).
Google Scholar
Materiały dodatkowe
Google Scholar
Nagranie z panelu dyskusyjnego „Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej”, który odbył się 7 października 2016 roku podczas 7. edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Wzięli w nim udział: Michał Oleszczyk, Stanisław Liguziński oraz Kuba Mikurda. Rozmowę moderował Michał Pabiś-Orzeszyna.
Google Scholar
Wywiad z Dianą Dąbrowską przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 16 sierpnia 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Kubą Mikurdą i Stanisławem Liguzińskim przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 16 czerwca 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Malwiną Czajką przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 3 lipca 2018 roku.
Google Scholar
Wywiad z Malwiną Czajką i Przemysławem Glajznerem przeprowadzony przez Patrycję Chuszcz 11 kwietnia 2017 roku
Google Scholar
Authors
Patrycja Chuszczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Studentka II stopnia kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. W kręgu jej zainteresowań znajdują się festiwale filmowe, krytyka i teoria filmowa oraz kultura krajów hiszpańskojęzycznych.
Statistics
Abstract views: 125PDF downloads: 63
License
Copyright (c) 2018 Patrycja Chuszcz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.