On the Certain Tendency of Popular Cinema
Abstract
The author presents and analyses a new tendency which appeared recently in popular cinema. The author concentrates on films dealing with heroes of popular mass culture - James Bond and Batman. Through the analysis of the new versions of old heroes, of new attempts of dealing with myths of popular culture, and through the search for the universal nature of heroes and their destiny in Jung's psychology of depth and the schema of monomyth proposed by Joseph Campbell, the author compares the new renovated products of mass culture with their earlier versions. It appears to him that the tendency in new popular cinema, which shows various possibilities, and the psychologisation of characters and moral aspect of their action, and which departs from the basic sources of mass culture, does not help to create new, exceptional cinema, but only leads the film makers onto artistic shallow waters and causes the loss of distinctive characteristics of heroes of pop culture, with sources of which are to be found in myth, psychology and fairy tale.
Keywords:
popular cinema, James Bond, BatmanReferences
Barthes Roland, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2000, s. 245-248.
Google Scholar
Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Zysk i S-ka, Poznań 1997, s. 176-182, 196-215.
Google Scholar
Człowiek-nietoperz: why so serious?, rozmawiają: D. Arest, K. Mikurda, M. Walkiewicz, „Gazeta Filmowa” 2008.08.16, http://wyborcza.pl/1,91947,5595074,Czlowiek_nietoperz__why_so_serious_.html [dostęp: 22.07.2009].
Google Scholar
Dudek Zenon W., Symbolika Trikstera a duchowość chrześcijańska, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 1998, nr 4 (nr 1-4/1999: Trikster. Zabawa, sztuka, mądrość), s. 10.
Google Scholar
Dudek Zenon W., Wymiary i funkcje figury Trikstera, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 1998, nr 4 (nr 1-4/1999: Trikster. Zabawa, sztuka, mądrość), s. 35-36.
Google Scholar
Eco Umberto, Łzy Czarnego Korsarza, w: tenże, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tłum. J. Ugniewska, PIW, Warszawa 1996, s. 18-21.
Google Scholar
Eco Umberto, Nowe średniowiecze, tłum. P. Salwa, w: tenże, Podziemni bogowie. Wybór szkiców, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa, Czytelnik, Warszawa 2007, s. 99.
Google Scholar
Eco Umberto, Struktury narracyjne u Fleminga, w: tenże, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tłum. J. Ugniewska, PIW, Warszawa 1996, s. 188-189, 191-203, 211-213, 215, 217.
Google Scholar
Girard René, Kozioł ofiarny, tłum. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1987, s. 37-85.
Google Scholar
Goethe Johann Wolfgang, Faust. Cześć I, tłum. F. Konopka, Siedmioróg, Wrocław 1999, s. 54.
Google Scholar
Jankowicz Grzegorz, Komiks jako źródło cierpień, rozmawiał K. Mikurda, „Gazeta Filmowa” 2008.08.30, http://wyborcza.pl/1,91947,5643690,Komiks_jako_zrodlo_cierpien.html [dostęp: 27.07.2009].
Google Scholar
Jung Carl Gustav, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tłum. J. Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa 1993, s. 68-87, 96-106, 396-397, 437-456.
Google Scholar
Kałużyński Zygmunt, Superman chałturnik. Sztuka popularna o dramatach naszych czasów, PIW, Warszawa 1982, s. 7-23, 46.
Google Scholar
Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 1983, s. 320, 350.
Google Scholar
Koisz Jakub „El-Kal”, Batman a religia, „KZ – Magazyn Miłośników Komisku”, nr 53, http://www.kazet.bial.pl/2008_05/m_batman.htm [dostęp: 27.07.2009].
Google Scholar
Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, tłum. A. Zajączkowski, PWN, Warszawa 1969, s. 31-55.
Google Scholar
McLuhan Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004, s. 399-428.
Google Scholar
Moles Abraham, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978.
Google Scholar
Morin Edgar, Kultura czasu wolnego, tłum. A. Frybesowa, w: Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, wstęp i red. A. Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001, s. 491-498.
Google Scholar
Ricoeur Paul, Symbolika zła, tłum. S. Cichowicz, M. Ochab, „Pax”, Warszawa 1986, s. 9-21.
Google Scholar
Walkiewicz Michał, Quo vadis, 007?, „Gazeta Filmowa” 2008.11.08, http://wyborcza.pl/1,91947,5898761,Quo_vadis__007_.html [dostęp: 22.07.2009].
Google Scholar
Zarębski Konrad J., Agent 007: Face lifting, „Kino” 2008, nr 12, s. 27.
Google Scholar
Authors
Miłosz Kłobukowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Nicolaus Copernicus University Poland
Absolwent filologii polskiej (specjalność: kulturoznawcza, specjalizacja filmoznawcza) na UMK w Toruniu.
Statistics
Abstract views: 21PDF downloads: 12
License
Copyright (c) 2009 Miłosz Kłobukowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Miłosz Kłobukowski, Konwicki and the Vicinity , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century