Looking Through Non-human Eyes: The Case of „Rabbit à la Berlin"
Agata Janikowska
agata.janikowska.76@gmail.comUniversity of Wrocław (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5949-1356
Abstract
The article presents an analysis of Bartosz Konopka’s movie Rabbit à la Berlin (2009), which is interpreted by the author as an manifestation of the entanglement of human and non-human narratives. The text addresses the problem of the potential of film art for creating non-anthropocentric ways of seeing the world. The considerations refer to transdisciplinary animal studies, particularly to animal history as a subfield of history. The events related to the rise and fall of the Berlin Wall, as seen through the eyes of rabbits, allow the author to interpret the picture from a post-humanist perspective, emphasizing the significance of the film storytelling in the search for new ways of perceiving the world, free from human ego- and anthropocentrism.
Keywords:
posthumanism, animal studies, the Berlin Wall, animal historyReferences
Baratay, E. (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii (tłum. P. Tarasewicz). Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. (Publikacja oryginału: 2012).
Google Scholar
Berger, J. (1997). Po cóż patrzeć na zwierzęta? (tłum. S. Sikora). Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 51 (3-4), ss. 89-96.
Google Scholar
Bloch, M. (1949). Apologie pour l’histoire ou Métier d’historien, Classiques.uqac.ca. http://classiques.uqac.ca/classiques/bloch_marc/apologie_histoire/bloch_apologie.pdf
Google Scholar
Brzezińska, M. (2014). Spektakl-granica-ekran: mur berliński w filmie niemieckim. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar
Chakrabarty, D. (2014). Klimat historii. Cztery tezy (tłum. M. Szcześniak). Teksty Drugie, 5, ss. 168-199.
Google Scholar
Domańska, E. (2006). Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przyszłości w nowej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Domańska, E. (2016). Historia zwierząt. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 3-4, ss. 322-331.
Google Scholar
Fay, J. (2018). Inhospitable World: Cinema in the Time of the Anthropocene. New York: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190696771.001.0001
Google Scholar
Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie: wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Foltz, R. C. (2010). Czy przyroda jest sprawcza w znaczeniu historycznym? Historia świata, historia środowiska oraz to, w jaki sposób historycy mogą pomóc ocalić Ziemię (tłum. A. Czarnacka). W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (ss. 631-659). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
LaCapra, D. (2010). Powrót do pytania o to, co ludzkie i zwierzęce (tłum. K. Bojarska). W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (ss. 417-473). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Latour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci (tłum. A. Derra, K. Abriszewski). Kraków: Universitas. (Publikacja oryginału: 2005).
Google Scholar
Lestel, D. (2015). Myśleć sierścią. Zwierzęcość w perspektywie drugoosobowej (tłum. A. Dwulit). W: A. Barcz, D. Łagodzka (red.), Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu (ss. 17-33). Łódź: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.
Google Scholar
Morton, T. (2010). Thinking Ecology: The Mesh, the Strange Stranger, and the Beautiful Soul. Collapse, 6, ss. 265-293.
Google Scholar
Morton, T. (2011). The Mesh. W: S. LeMenager, T. Shewry, K. Hiltner, (red.), Environmental Criticism for the Twenty-First Century (ss. 19-30). New York: Routledge.
Google Scholar
Ruts, S., Monani, S. (2013). Introduction: Cuts to Dissolves – Defining and Situating Ecocinema Studies, W: S. Ruts, S. Monani, S. Cubitt (red.), Ecocinema Theory and Practice (ss. 1-13). New York: Routledge.
Google Scholar
Weil, K. (2014). Zwrot ku zwierzętom. Sprawozdanie (tłum. P. Sadzik). W: A. Barcz, M. Dąbrowska (red.), Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna (ss. 15-35). Lublin: E-naukowiec.
Google Scholar
Authors
Agata Janikowskaagata.janikowska.76@gmail.com
University of Wrocław Poland
https://orcid.org/0000-0002-5949-1356
PhD student at the Institute of Cultural Studies at the University of Wroclaw, she works on the doctoral dissertation entitled Aesthetics of the Anthropocene: Ecological Crisis in American Popular Cinema. Member of the Soundscape Research Studio and the Polish Society for Film and Media Studies. Her research is dedicated to Anthropocene expositions in cinema. She is particularly interested in the aesthetics of the ecological crisis in the context of contemporary popular films, as well as post-humanist narratives in cinema and eco-film criticism.
Statistics
Abstract views: 496PDF downloads: 413
License
Copyright (c) 2020 Agata Janikowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.