On the Display of the Bolesław Prus Academic Bookshop: On the Margins of Camp
Abstract
Kulas presents a critique of a Christmas display of Wydawnictwo Literackie (Literackie Publishing House) in the window of the Bolesław Prus academic bookshop in Warsaw, in 2008. Kulas uncovers the subversive dimension of the display, that offers clients books as Christmas gifts. The sourse of this Subversion is in the main element of the display - a mirror. The purpose of the advertisers was to place the advert in the context of Christmas, to use the Christmas atmosphere and its basic attributes in order to increase sales. However the display has the potential to criticize the mechanisms of the market economy and consumption present in the contemporary world. The advert becomes a caricature of the Utopia of the Free Market, in which the client not only can but must choose. The necessity of consumption - the hidden structure of trade - defines the character and confines of people's lives in contemporary world. Camp, according to Kulas, defines a strategy of perception, which causes one to take a critical stance. Camp is a tool of stripping the illusions present in the prison camp of consumption in which people find themselves.
Keywords:
academic bookshop, camp, displayReferences
Adler Bartłomiej, Uważaj! To „jest” kamp, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 23.
Google Scholar
Agamben Giorgio, Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie, tłum. P. Nowak, M. Salwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008, s. 153-154, 168, 191, 227, 238-239.
Google Scholar
Borowski Mateusz, Estetyka do wynajęcia. Camp w teatrze, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 158-159, 170.
Google Scholar
Butler Judith, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
Google Scholar
Cirlot Juan-Eduardo, Słownik symboli, tłum. I. Kania, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2006, s. 237.
Google Scholar
Debord Guy, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, PIW, Warszawa 2007, s. 41, 61.
Google Scholar
Dziamski Grzegorz, Wartością sztuki krytycznej jest to, że wywołuje dyskusje i prowokuje do rozmów o wartościach, „Gazeta Malarzy i Poetów” 2001, nr 2-3, s. II.
Google Scholar
Gołębiewska Maria, Kamp jako postawa estetyczna, w: tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 154.
Google Scholar
Grzeszczyk Ewa, Camp, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 3, s. 156, 158-159, 163.
Google Scholar
Hess Thomas, J’Accuse Marcel Duchamp, „Art New” 1965, nr 10, s. 63.
Google Scholar
Kletowski Piotr, 100 filmów campowych – szkic do leksykonu, „Ha!art” 2004, nr 18.
Google Scholar
Kłuskiewicz Łukasz, Filmowe kampu wyrafinowanie, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 82.
Google Scholar
Malinowska Anna, Camp a sprawa polska, czyli krótka zaduma nad kondycją polskiego kampu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 151.
Google Scholar
Mizerka Anna, Kamp po polsku, „Polonistyka” 2003, nr 10, s. 28.
Google Scholar
Ross Andrew, The Uses of Camp, w: tenże, No respect: intellectuals and popular culture, Routledge, New York 1989, s. 145.
Google Scholar
Rutkowski Krzysztof, Ostatni pasaż. Przepowieść o byciu byle-jakim, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006, s. 23, 119-120.
Google Scholar
Serafin Andrzej, Krótki kurs historii campu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 11.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 311, 312, 314.
Google Scholar
Szczęsna Ewa, Poetyka reklamy, PWN, Warszawa 2001, s. 22.
Google Scholar
White William, Camp jako przymiotnik 1909-1966, tłum. M. Umińska, „Literatura na Świecie” 1994, nr 12.
Google Scholar
Authors
Joanna Kulaskwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Studentka V roku Kolegium MISH UW i I roku studiów magisterskich w Instytucie Teatrologii Freie Universität Berlin. Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w roku akademickim 2008/2009. Publikowała w „Twórczości” i „Kontekstach”.
Statistics
Abstract views: 20PDF downloads: 7
License
Copyright (c) 2009 Joanna Kulas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.