Nieistniejąca twarz Brada Pitta z okładki telegazety. O niemożliwości zabawy

Joanna Kulas

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały rozważania na temat niemożliwości zabawy we współczesnej kulturze. Na przykładzie serialu MTV „Chcę mieć sławną twarz” („I want a famous face”) autorka analizuje problem zaniku tożsamości ludzi eksperymentujących na swoim ciele w próbie upodobnienia się do swojego idola. Korzystając z teorii Georges’a Bataille’a, Ervinga Goffmana, Michele’a Foucaulta i koncepcji profanacji Giorgia Agambena udowadnia, że spektakularność jest współcześnie najwyżej cenioną wartością. Priorytety konsumpcji i ekspozycji negują zaś możliwość zabawy, należącej do sfery sacrum. Pomysł konstruowania swojego ciała na wzór pewnego ideału w programie rozrywkowym MTV zamienia ten program w rodzaj antyzabawy. Staje się on metakomentarzem do rzeczywistości, w której prawdziwe jest tylko to, co widzialne i atrakcyjne. Autorka uważa, że niemożliwość gestu profanacji i tym samym niemożliwość zabawy skutkują brakiem nowych znaczeń. W świecie zaś, w którym nie nadaje się nowych znaczeń, rządzi kopia. Rozważania zamknięte zostają tezą, że w kulturze współczesnej, gdzie niemożliwe jest profanum, ideałem staje się kopia.



Słowa kluczowe:

kopia, sława, kultura fanowska, Brad Pitt

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Kulas, J. (2008) „Nieistniejąca twarz Brada Pitta z okładki telegazety. O niemożliwości zabawy”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 120–130. doi: 10.36744/kf.3234.

Autorzy

Joanna Kulas 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Studentka III roku Kole­gium MISH UW, redaktor studenckiego czaso­pisma kulturalnego PW „I.pewu”. Współpracuje z redakcją internetową Polskiego Radia. Intere­suje się manieryzmem w literaturze, kulturą i językiem niemieckim, historią tańca współczes­nego oraz kulturą popularną.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Kulas

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.