O oknie wystawowym księgarni im. Bolesława Prusa. Na marginesach campu
Abstrakt
W artykule przedstawiona została krytyka tekstu reklamowego bożonarodzeniowej witryny Wydawnictwa Literackiego w Księgarni Naukowej im. Bolesława Prusa w Warszawie z 2008 r. Autorka odkrywa subwersywny wymiar wystawy, oferującej klientom książki na prezenty pod choinkę, w jej głównym elemencie: lustrze. Zamiarem twórców było wpisanie reklamy w kontekst świąt, wykorzystanie atmosfery bożonarodzeniowej i jej podstawowych atrybutów do zwiększenia sprzedaży. Zanurzona w kontekście społeczno-politycznym, demaskująca mechanizmy działania handlu i konsumpcji w dzisiejszym świecie, witryna nabiera potencjału krytycznego. Reklama WL staje się karykaturą utopii wolnego rynku, w którym klient nie tyle „może”, ile „musi” wybierać. Konieczność możliwości konsumpcji – owa ukryta struktura handlu - określa charakter życia człowieka we współczesnym obozie: kampie. Camp określa, zdaniem autorki, strategię percepcyjną wywołującą przyjęcie postawy krytycznej. CAMP staje się zatem narzędziem deziluzji KAMPU.
Słowa kluczowe:
księgarnia im. Bolesława Prusa, kamp, witryna sklepowaBibliografia
Adler Bartłomiej, Uważaj! To „jest” kamp, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 23.
Google Scholar
Agamben Giorgio, Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie, tłum. P. Nowak, M. Salwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008, s. 153-154, 168, 191, 227, 238-239.
Google Scholar
Borowski Mateusz, Estetyka do wynajęcia. Camp w teatrze, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 158-159, 170.
Google Scholar
Butler Judith, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
Google Scholar
Cirlot Juan-Eduardo, Słownik symboli, tłum. I. Kania, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2006, s. 237.
Google Scholar
Debord Guy, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, PIW, Warszawa 2007, s. 41, 61.
Google Scholar
Dziamski Grzegorz, Wartością sztuki krytycznej jest to, że wywołuje dyskusje i prowokuje do rozmów o wartościach, „Gazeta Malarzy i Poetów” 2001, nr 2-3, s. II.
Google Scholar
Gołębiewska Maria, Kamp jako postawa estetyczna, w: tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 154.
Google Scholar
Grzeszczyk Ewa, Camp, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 3, s. 156, 158-159, 163.
Google Scholar
Hess Thomas, J’Accuse Marcel Duchamp, „Art New” 1965, nr 10, s. 63.
Google Scholar
Kletowski Piotr, 100 filmów campowych – szkic do leksykonu, „Ha!art” 2004, nr 18.
Google Scholar
Kłuskiewicz Łukasz, Filmowe kampu wyrafinowanie, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 82.
Google Scholar
Malinowska Anna, Camp a sprawa polska, czyli krótka zaduma nad kondycją polskiego kampu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 151.
Google Scholar
Mizerka Anna, Kamp po polsku, „Polonistyka” 2003, nr 10, s. 28.
Google Scholar
Ross Andrew, The Uses of Camp, w: tenże, No respect: intellectuals and popular culture, Routledge, New York 1989, s. 145.
Google Scholar
Rutkowski Krzysztof, Ostatni pasaż. Przepowieść o byciu byle-jakim, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006, s. 23, 119-120.
Google Scholar
Serafin Andrzej, Krótki kurs historii campu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 11.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 311, 312, 314.
Google Scholar
Szczęsna Ewa, Poetyka reklamy, PWN, Warszawa 2001, s. 22.
Google Scholar
White William, Camp jako przymiotnik 1909-1966, tłum. M. Umińska, „Literatura na Świecie” 1994, nr 12.
Google Scholar
Autorzy
Joanna Kulaskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Studentka V roku Kolegium MISH UW i I roku studiów magisterskich w Instytucie Teatrologii Freie Universität Berlin. Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w roku akademickim 2008/2009. Publikowała w „Twórczości” i „Kontekstach”.
Statystyki
Abstract views: 20PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Joanna Kulas

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.