“Shrinking the War to a Little Red Spot”: Autobiographic Dispute in “The Third Part of Night” by Andrzej Żuławski
Abstract
The author is mainly interested in the chosen aspect of autobiographic dispute, namely a film autobiographism understood as a defined communication attitude of the film author and the audience reaction generated by it. In this paper Maszewska-Łupiniak discusses autobiographism included in the fictional film narration of The Third Part of Night by Andrzej Żuławski. His film, presenting a part of a family history, matches the autobiographic dispute. As a text about Holocaust it creates a universal message - the duality in the film structure makes us think about the relations between a creator and his work, between the ethical conditions of that relation. All that is reflected in the style and poetics of the film, which, in turn, makes the receiver of the story adopt a distant attitude.
Keywords:
Andrzej Żuławski, Holocaust, autobiographismReferences
Balbus Stanisław, Między stylami, Kraków 1993, s.155.
Google Scholar
Bielik-Robson Agata, Wstęp. My, romantycy – źródła romantycznego modernizmu Charlesa Taylora, w: Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa 2001, s. XXXIII-XXXIV.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000, s. 22, 101-102.
Google Scholar
Derrida Jacques, Marge de philosophe, Paris 1972, s.75.
Google Scholar
Dudek Zenon Waldemar, Psychologiczny język kultury, w: Z. W. Dudek, A. Pankalla, Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe, Warszawa 2005, s. 245.
Google Scholar
Freeman Mark, Rewriting the Self. History, Memory, Narrative, London 1993, s. 113.
Google Scholar
Heller Agnes, Pamięć i zapominanie. O sensie ibraku sensu, tłum. A. Kopacki, „Przegląd Polityczny” 2001, nr 52-53, s. 27.
Google Scholar
Jarzębski Jerzy, Powieść jako autokreacja, Kraków 1984, s. 412.
Google Scholar
Jesteśmy mięsem dla tygrysa. Z A. Żuławskim rozmawia T. Lubelski, „Kino” 1992, nr 7, s. 6.
Google Scholar
Kosiński Jerzy, Uwagi autora do „Malowanego ptaka”, w: Kosiński Jerzy, Przechodząc obok, Warszawa 1994, s. 222.
Google Scholar
Lachnit Ewa, Esej filmowy, „Powiększenie” 1982 nr 4, s. 20-21.
Google Scholar
Ledóchowski Aleksander, Czas zatraty, czas odkupienia, „Kino” 1971, nr 10, s. 5.
Google Scholar
Ledóchowski Aleksander, List otwarty, „Kino” 1971, nr 12, s. 6.
Google Scholar
Lejeune Philippe, Autobiokopia, w: Philippe Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, red. R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków 2007, s. 221.
Google Scholar
Lejeune Philippe, Czy można zdefiniować autobiografię? w: Philippe Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, red. R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków 2007, s. 2, 5, 18.
Google Scholar
Lowenthal David, Przeszłość to obcy kraj, „Res Publica” 1991, nr 3, s. 20-21.
Google Scholar
Lubas-Bartoszyńska Regina, Między autobiografią a literaturą, Warszawa 1993, s. 15-16.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Autor jako bohater. O postawie autobiograficznej w filmie,w: Autor w filmie, red. M. Hendrykowski, Poznań 1991, s. 91, 99.
Google Scholar
Mitosek Zofis, Hermeneuta i autobiografia, „Teksty Drugie” 2002, nr 3, s. 139.
Google Scholar
Nussbaum Martha, Upheavals of Thought. Intelligence of Emotions, Cambridge UP 2003.
Google Scholar
Opętanie. Ekstremalne kino i pisarstwo A. Żuławskiego, red. S. Naitza, Warszawa 2004, s.16-17.
Google Scholar
Pojedynek w Riwierze, „Kino” 1971, nr 12, s.17.
Google Scholar
Rodak Paweł, Narracja – dziennik – tożsamość. Przesłanki (projektowanej) antropologii literatury, w: Narracja i tożsamość (I), red. W. Bolecki i R. Nycz, Warszawa 2004, s. 225.
Google Scholar
Rodak Paweł, Wizje kultury pokolenia wojennego, Wrocław 2000, s. 55-56, 59-60.
Google Scholar
Rosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, Kraków 2003.
Google Scholar
Skarga Barbara, Tożsamość, ja i pamięć, „Znak” 1995, nr 5, s. 12-18.
Google Scholar
Sycówna Bożena, Obszar pogranicza, „Kino” 1988, nr 4, s. 25.
Google Scholar
Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. P. Kletowski, P. Marecki, Warszawa 2008, s.14, 24, 86-91, 148.
Google Scholar
Authors
Monika Maszewska-Łupiniakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Absolwentka filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie również obroniła pracę doktorską. Specjalizuje się w historii filmu polskiego oraz edukacji audiowizualnej. Współautorka haseł w Encyklopedii kina (2003). Autorka książki Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza (2009).
Statistics
Abstract views: 16PDF downloads: 7
License
Copyright (c) 2011 Monika Maszewska-Łupiniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Monika Maszewska-Łupiniak, “War Beading up into a Red Dot”: Autobiographical Discourse in Andrzej Żuławski’s “The Third Part of the Night” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
Similar Articles
- Monika Maszewska-Łupiniak, “War Beading up into a Red Dot”: Autobiographical Discourse in Andrzej Żuławski’s “The Third Part of the Night” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
You may also start an advanced similarity search for this article.