“You Never Know in Film...” – Teresa Roszkowska’s Battle for a Film Frame
Joanna Stacewicz-Podlipska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
Abstract
Teresa Roszkowska (1904-1992), was a talented painter and a first Polish woman to be a stage and set designer. Her adventure with film begun in 1938, when she debuted as a costume designer in Józef Lejtes’ production Kościuszko at Racławice. Because of her specific predilections and clearly defined preferences she quickly found her niche on the market, specializing in the art design for costume films and musical comedies. In film, as in the theatre, she was very careful in choosing her repertoire and collaborators, engaging in only those projects, which fully met her tastes and expectations. The deciding factor was a deep, artistic understanding with the director. Roszkowska was able to reach this kind of understanding only with Józef Lejtes, Aleksander Ford and Jerzy Zarzycki. Their sensitivity to the visual aspect of the film and a certain “picturesqueness” of the frame and their knowledge of the history of art led to the creation of three creative tandems.
Keywords:
Teresa Roszkowska, set design, costume designReferences
Baniewicz Elżbieta, Inscenizacja i scenografia, „Teatr” 1984, nr 6, s. 30-32.
Google Scholar
Brodzki Józef, I co z tego wyszło?, „Muza X” 1926, nr 2, s. 8.
Google Scholar
Giżycki Jerzy, Chopin i jego epoka, „Film” 1952, nr 14, s. 9.
Google Scholar
Giżycki Jerzy, Daleko od pstrego banału, „Film” 1954, nr 20, s. 5.
Google Scholar
Giżycki Jerzy, Film o Młodym Chopinie. Problemy twórcze, realizacja, fakty i dokumenty, Warszawa 1953, s. 10.
Google Scholar
Kaden Jerzy, Aby mogło powstać dzieło sztuki, „Film” 1951, nr 8, s. 6.
Google Scholar
Kałużyński Zygmunt, Parę uwag w związku z „Piątką z ulicy Barskiej”, „Nowa Kultura” 1954, nr 12, s. 6.
Google Scholar
Kałużyński Zygmunt, Radom nie taki gorszy od Hollywoodu, „Film” 1958, nr 48, s. 4.
Google Scholar
Konwicki Tadeusz, W sprawie poezji, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 16.
Google Scholar
Kowalski Tadeusz, Ford. W pięćdziesiątą rocznicę urodzin, „Film” 1958, nr 47, s.7.
Google Scholar
Kuncewiczowa Maria, Dwa księżyce, Warszawa 1986, s. 136.
Google Scholar
Ledóchowski Aleksander, Nazwisko tchórza weźmie ręka krwawa, „Film” 1976, nr 14, s. 8.
Google Scholar
Mierzejewski Jerzy, Kompozycja obrazu filmowego, w: Zagadnienia estetyki filmowej, Warszawa 1955.
Google Scholar
Nałęcki Konrad, Andrzej Wajda, O wykorzystaniu tradycji malarstwa w sztuce filmowej, „Nowa kultura” 1952 nr 30, s. 8-9.
Google Scholar
Niecikowski Jerzy, Teatralny Mazepa, „Film” 1976, nr 16, s. 5.
Google Scholar
O filmie „Klub kawalerów” mówią Jerzy Zarzycki – reżyser i Kazimierz Konrad - operator, „Ekran” 1962, nr 21, s. 9.
Google Scholar
Petelski Czesław, Młodość Chopina, „Po prostu” 1952, nr 17, s. 5
Google Scholar
Powstaje film o Chopinie. Rozmowa z reżyserem Aleksandrem Fordem, „Film” 1951, nr 14, s. 6.
Google Scholar
Stacewicz-Podlipska Joanna, Szczęśliwy filmowiec, czyli „Edison” znad Wisły, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71-72.
Google Scholar
Toeplitz Jerzy, Młodość Chopina, „Kwartalnik Filmowy” 1952, nr 5-6, s. 148-149.
Google Scholar
Toeplitz Jerzy, Rozmowa z Aleksandrem Fordem o „Piątce z ulicy Barskiej”, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 8.
Google Scholar
Węgierski Bohdan, Kształt młodości, „Film” 1952, nr 15, s. 11.
Google Scholar
Wspomnienia Józefa Lejtesa, oprac. J. Cybusz, „Tygiel Kultury” 1997, nr 5.
Google Scholar
Zen Jerzy, Dwa tysiące kostiumów, „Film” 1951, nr 48, s. 8.
Google Scholar
Authors
Joanna Stacewicz-Podlipskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
Absolwentka historii sztuki na UW; obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN, gdzie zajmuje się twórczością Teresy Roszkowskiej. Interesuje się historią polskiej scenografii teatralnej i filmowej. Współpracuje z „Pamiętnikiem Teatralnym” oraz „Kwartalnikiem Filmowym”.
Statistics
Abstract views: 24PDF downloads: 5
License
Copyright (c) 2011 Joanna Stacewicz-Podlipska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Joanna Stacewicz-Podlipska, The Happy Filmmaker, or “Edison” From Somewhere on the Vistula , Kwartalnik Filmowy: No. 71-72 (2010): Narration in Film