Between Hardy and Sterne: Realism and Beyond in the Films of Michael Winterbottom

Adam Kruk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher (Poland)

Abstract

Seeking the key to the heterogeneous style of Michael Winterboottom, Kruk grounds his argument on the analysis of Winterbottom’s film adaptations of English literature classics: Thomas Hardy and Lau­rence Sterne. The way Winterbottom moves between these two literary traditions reflects his changing attitude to realism. The realistic convention - both in costume dramas based on Hardy, and in films dealing with the „here and now”, reveals the processes ruling the world and permits one to take a stance in regards to political plans for its improvement. Whereas postmodern exposure of the cracks in the joints in realistic performances in films inspired by narrative techniques employed by Laurence Sterne (24 Hour Party People, Tristram Shandy) signals the shift on Winterbottom’s work towards comedy and sur-fiction.


Keywords:

Michael Winterboottom, Thomas Hardy, Lau­rence Sterne

Abercrombie Nicolas, Lash Scott, Longhurst Brian, Przedstawienie popularne: przerabianie realizmu, tłum. E. Mrowczyk-Hearfield, w: R. Nycz, Odkrywanie modernizmu, Kraków 2004, s. 389.
  Google Scholar

Barth John, Literatura wyczerpania, tłum. J. Wiśniewski, w: Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, red. Z. Lewicki, Warszawa 1983.
  Google Scholar

Bedell Geraldine, A Winterbottom’s Tale, „The Observer”, 1 lutego 2004.
  Google Scholar

Bidwell George, U kolebki angielskiego realizmu, tłum. A. Bidwell, Warszawa 1960, s. 219.
  Google Scholar

Broadbent Sabrina, Descent, London 2004.
  Google Scholar

Brunsdon Charlotte, Doświadczenie miejsca: Londyn i kino, tłum. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, s. 160.
  Google Scholar

Chwalewik Witold, przedmowa do: L. Sterne, Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy, tłum. K. Tarnowska, Warszawa 1958, s. 19.
  Google Scholar

Dnieprow Władimir, Różnorodność stylistyczna w sztuce realizmu, tłum. A. Kowalski, w: Wokół problemów realizmu, red. A. Lam, Warszawa 1977, s. 305-306.
  Google Scholar

Fox Kate, Przejrzeć Anglików, tłum. A. Andrzejewska, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Helman Alicja, Realizm filmowy, w: Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003, s. 792.
  Google Scholar

Higgins Charlotte, Cannes Screening for Most Sexually Explicite British film, „Guardian”, 17.05.2004.
  Google Scholar

Kołodyński Andrzej, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 82-110.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, Apokalipsa – awangarda – realizm. Włoska prasa filmowa, „Kino” 1971, nr 3.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, O neorealizmie jeszcze raz, „Kino” 1966, nr 10, s. 54.
  Google Scholar

Kosińska Karolina, Poniedziałkowy poranek, czyli słów kilka na temat „Wonderland” Michaela Winterbottoma, „Ha!art” 2000, nr 1, s. 24.
  Google Scholar

Królikowska-Avis Elżbieta, Prosto z Piccadilly. Kino brytyjskie lat 90., Kraków 2001, s. 236.
  Google Scholar

Kruk Adam, Miłość, Wolność, Polityka, „Podteksty” 2007, nr 2.
  Google Scholar

Kruk Adam, Nietypowa biografia muzyczna, „Dwutygodnik” 2009, nr 16: http://www.dwutygodnik.com.pl/artykul/556-nietypowa-biografia-muzyczna-24-hour-party-people-michaela-winterbottoma.html (dostęp: 7.11.2011).
  Google Scholar

Kruk Adam, Syllepsis w twórczości Woody’ego Allena, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60.
  Google Scholar

Laurence Sterne, Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy, tłum. K. Tarnowska, Warszawa 1958, s. 298.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Ucieczka od polityki? Polskie kino po komunizmie, „Kino” 2011, nr 6, s. 14.
  Google Scholar

Mroczkowski Przemysław, Historia literatury angielskiej. Zarys, Wrocław 1986, s. 335).
  Google Scholar

Mullan John, A Taste of Shandy, „The Guardian”, 18.10.2005.
  Google Scholar

Paxman Jeremy, Anglicy. Opis przypadku, tłum. J. Mikos, Warszawa 2007, s. 299-300.
  Google Scholar

Rafton Andrew, Thomas Hardy and the Survivals of Time, Aldershot 2003.
  Google Scholar

Sinko Zofia, wstęp do: L. Sterne, Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy, tłum. A. Glinczanka, Wrocław 1973, s. XXII.
  Google Scholar

Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, s. 816.
  Google Scholar

Styczyńska Adela, Realizm powieści Tomasza Hardy’ego, Toruń 1967, s. 10.
  Google Scholar

Warchala Michał, Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.
  Google Scholar

Wróblewski Janusz, Okrutna pułapka, „Polityka” 2007, nr 44 (3.11.2007).
  Google Scholar


Published
2011-12-31

Cited by

Kruk, A. (2011) “Between Hardy and Sterne: Realism and Beyond in the Films of Michael Winterbottom”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), pp. 164–176. doi: 10.36744/kf.2895.

Authors

Adam Kruk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher Poland

Dziennikarz, krytyk filmowy, ab­solwent filmoznawstwa UAM. Redaktor wydaw­nictw Jan Nowak-Jeziorański (2010), Tutejsi (2009). Współautor tomów zbiorowych Stanisław Lenartowicz - twórca osobny (2011), Cóż wiesz o pięknem? (2007), Polskie kino niezależne (2005). Publikuje m.in. w „Dwutygodniku”, „Filmwebie” i „Czasie Kultury”. Laureat 2. nagrody w Konkur­sie im. Krzysztofa Mętraka (2011).



Statistics

Abstract views: 28
PDF downloads: 7


License

Copyright (c) 2011 Adam Kruk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.