Syllepsis w twórczości Woody’ego Allena

Adam Kruk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie sylleptycznej natury dzieł Woody’ego Allena. Autor próbuje przeszczepić na grunt filmoznawstwa przyjętą w literaturoznawstwie koncepcję podmiotowości sylleptycznej, zacierającą granice między „ja” tekstowym a „ja” rzeczywistym. Syllepsis ma stanowić strategię autoprezentacji, dzięki której autor ucieka od jednoznaczności biografizmu i chowa się za swoim bohaterem, który posiada wiele cech samego twórcy, nie będąc literalnie jego portretem. Strategia ta wydaje się być adekwatna do postmodernistycznego świata, w którym zatarła się granica między rzeczywistością a fikcją, natomiast twórczość Allena może stanowić jej modelowy przykład. Udowadniają to filmy takie jak Annie Hall, Zelig, Purpurowa róża z Kairu czy Przejrzeć Harry’ego. Ponadto syllepsis stanowi także model odbioru, w którym czyta się autora na podstawie świata przedstawionego w jego dziełach.



Słowa kluczowe:

Woody Allen, syllepsis, autoreferencyjność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Kruk, A. (2007) „Syllepsis w twórczości Woody’ego Allena”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 172–182. doi: 10.36744/kf.3300.

Autorzy

Adam Kruk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Student V roku filmoznawstwa, telewizji i kultury medialnej w Instytucie Filolo­gii Polskiej UAM; redaktor działu filmowego serwisu kulturalno-literackiego „Pro Arte”; zdo­bywca III Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) oraz trzykrotny laureat Konkursu Refera­tów Studenckich IFP UAM (2005, 2006 i 2007).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Adam Kruk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.