Między Hardym a Sterne’em. Realizm i jego przekroczenie w filmach Michaela Winterbottoma

Adam Kruk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Szukając klucza do niejednorodnej stylistycznie twórczości Michaela Winterbottoma, Kruk osadza ją na tle artystycznego dorobku dwóch ekranizowanych przez tego reżysera klasyków angielskiej literatury: Thomasa Hardy’ego i Laurence’a Sterne’a. Poruszanie się Winterbottoma między tymi dwiema tradycjami literackimi skutkuje zmieniającym się stosunkiem reżysera do realizmu. Stosowana przez niego konwencja realistyczna – zarówno w kostiumowych ekranizacjach powieści Hardy’ego, jak i w filmach opisujących „tu i teraz” – pozwala ukazać odwieczne procesy rządzące światem oraz określić się wobec politycznych planów jego poprawy. Natomiast postmodernistyczne odsłonięcie szwów przedstawień realistycznych w filmach inspirowanych technikami narracyjnymi Laurence’a Sterne’a (24 Hour Party People, Tristram Shandy – wielka bujda) wyznacza w twórczości Winterbottoma zwrot w stronę komizmu i autotematyzmu.


Słowa kluczowe:

Michael Winterboottom, Thomas Hardy, Lau­rence Sterne

Abercrombie Nicolas, Lash Scott, Longhurst Brian, Przedstawienie popularne: przerabianie realizmu, tłum. E. Mrowczyk-Hearfield, w: R. Nycz, Odkrywanie modernizmu, Kraków 2004, s. 389.
  Google Scholar

Barth John, Literatura wyczerpania, tłum. J. Wiśniewski, w: Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, red. Z. Lewicki, Warszawa 1983.
  Google Scholar

Bedell Geraldine, A Winterbottom’s Tale, „The Observer”, 1 lutego 2004.
  Google Scholar

Bidwell George, U kolebki angielskiego realizmu, tłum. A. Bidwell, Warszawa 1960, s. 219.
  Google Scholar

Broadbent Sabrina, Descent, London 2004.
  Google Scholar

Brunsdon Charlotte, Doświadczenie miejsca: Londyn i kino, tłum. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, s. 160.
  Google Scholar

Chwalewik Witold, przedmowa do: L. Sterne, Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy, tłum. K. Tarnowska, Warszawa 1958, s. 19.
  Google Scholar

Dnieprow Władimir, Różnorodność stylistyczna w sztuce realizmu, tłum. A. Kowalski, w: Wokół problemów realizmu, red. A. Lam, Warszawa 1977, s. 305-306.
  Google Scholar

Fox Kate, Przejrzeć Anglików, tłum. A. Andrzejewska, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Helman Alicja, Realizm filmowy, w: Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003, s. 792.
  Google Scholar

Higgins Charlotte, Cannes Screening for Most Sexually Explicite British film, „Guardian”, 17.05.2004.
  Google Scholar

Kołodyński Andrzej, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 82-110.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, Apokalipsa – awangarda – realizm. Włoska prasa filmowa, „Kino” 1971, nr 3.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, O neorealizmie jeszcze raz, „Kino” 1966, nr 10, s. 54.
  Google Scholar

Kosińska Karolina, Poniedziałkowy poranek, czyli słów kilka na temat „Wonderland” Michaela Winterbottoma, „Ha!art” 2000, nr 1, s. 24.
  Google Scholar

Królikowska-Avis Elżbieta, Prosto z Piccadilly. Kino brytyjskie lat 90., Kraków 2001, s. 236.
  Google Scholar

Kruk Adam, Miłość, Wolność, Polityka, „Podteksty” 2007, nr 2.
  Google Scholar

Kruk Adam, Nietypowa biografia muzyczna, „Dwutygodnik” 2009, nr 16: http://www.dwutygodnik.com.pl/artykul/556-nietypowa-biografia-muzyczna-24-hour-party-people-michaela-winterbottoma.html (dostęp: 7.11.2011).
  Google Scholar

Kruk Adam, Syllepsis w twórczości Woody’ego Allena, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60.
  Google Scholar

Laurence Sterne, Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy, tłum. K. Tarnowska, Warszawa 1958, s. 298.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Ucieczka od polityki? Polskie kino po komunizmie, „Kino” 2011, nr 6, s. 14.
  Google Scholar

Mroczkowski Przemysław, Historia literatury angielskiej. Zarys, Wrocław 1986, s. 335).
  Google Scholar

Mullan John, A Taste of Shandy, „The Guardian”, 18.10.2005.
  Google Scholar

Paxman Jeremy, Anglicy. Opis przypadku, tłum. J. Mikos, Warszawa 2007, s. 299-300.
  Google Scholar

Rafton Andrew, Thomas Hardy and the Survivals of Time, Aldershot 2003.
  Google Scholar

Sinko Zofia, wstęp do: L. Sterne, Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy, tłum. A. Glinczanka, Wrocław 1973, s. XXII.
  Google Scholar

Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, s. 816.
  Google Scholar

Styczyńska Adela, Realizm powieści Tomasza Hardy’ego, Toruń 1967, s. 10.
  Google Scholar

Warchala Michał, Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.
  Google Scholar

Wróblewski Janusz, Okrutna pułapka, „Polityka” 2007, nr 44 (3.11.2007).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Kruk, A. (2011) „Między Hardym a Sterne’em. Realizm i jego przekroczenie w filmach Michaela Winterbottoma”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 164–176. doi: 10.36744/kf.2895.

Autorzy

Adam Kruk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Dziennikarz, krytyk filmowy, ab­solwent filmoznawstwa UAM. Redaktor wydaw­nictw Jan Nowak-Jeziorański (2010), Tutejsi (2009). Współautor tomów zbiorowych Stanisław Lenartowicz - twórca osobny (2011), Cóż wiesz o pięknem? (2007), Polskie kino niezależne (2005). Publikuje m.in. w „Dwutygodniku”, „Filmwebie” i „Czasie Kultury”. Laureat 2. nagrody w Konkur­sie im. Krzysztofa Mętraka (2011).



Statystyki

Abstract views: 28
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Adam Kruk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.