Violence in Gore Films or the Disgust That Reveals Contemporary Social Relations
Abstract
The question of direct presentation of violence in films has long been controversial in the scientific world, and it is also of interest to the public. Since the 1960s the subgenre of gore is increasingly present in the mainstream cinematography, and the popular cinema is increasingly willing to adapt the aesthetic of violence typical for films belonging to this genre. Direct presentation of the destruction of human body has become part of contemporary popular culture. It is therefore an issue that should be considered from the sociological perspective. Accepting this as his starting point, the author asks in the article about the impact of virtual violence on the individual, and the extent to which gore films reflect the most important features of contemporary society. Using the example of three selected gore films Lipowicz tries to demonstrate, that the subgenre points to fundamental existential problems and questions of social integration in the era of postmodernity.
Keywords:
gore, violence, societyReferences
Bataille, Georges. 2009. Łzy Erosa. Tłum. T. Swoboda. Gdańsk: słowo, obraz/terytoria.
Google Scholar
Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Tłum. M. Marody i in. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Durkheim, Émile. 1964. Solidarność organiczna i mechaniczna. W: J. Szacki. Durkheim. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Eco, Umberto. 2007. Wprowadzenie. Tłum. J. Czaplińska. W: U. Eco. Historia brzydoty. Poznań: Rebis.
Google Scholar
Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Tłum. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Heidegger, Martin. 2004. Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Hendrykowski, Marek. 2001. Kilka myśli na temat obrazów przemocy na ekranie. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
Google Scholar
Kareński-Tschurl, Mateuz. 2001. Estetyzacja przemocy we współczesnym kinie popularnym. W: M. Hendrykowska, M. Hendrykowski (red.). Przemoc na ekranie. Poznań: UAM.
Google Scholar
Kendrick, James. 2009. Film violence. History, Ideology, Genre. London – New York: Wallflower.
Google Scholar
Kohn, Eric. http://blogs.wsj.com/speakeasy/2010/03/15/a-serbian-film-shocks-midnight-audiences-at-sxsw/. Dostęp: 04.07.2013.
Google Scholar
Liessmann, Konrad. 2009. Schönheit. Wien: Facultas.
DOI: https://doi.org/10.36198/9783838530482
Google Scholar
Mitarski, Jan. 1977. Demonologia leku. Niektóre formy ekspresji i symboliki leku w dziejach kultury. W: A. kępiński (red.). Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2004. Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Tłum. W. Berent. Kęty: Antyk.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2006. Wiedza radosna. Tłum L. Staff. Kraków: Zielona Sowa.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 1997. Z genealogii moralności. Pismo polemiczne. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Znak.
Google Scholar
Nietzsche, Friedrich. 2000. Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem. Tłum. G. Sowinski. Kraków: Wydawnictwo A.
Google Scholar
Pitrus, Andrzej. 1992. Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna. Siedlce: Oficyna wydawnicza „ER”.
Google Scholar
Sawicki, Paweł. 2011. Odrażające, brudne, złe. Wrocław: Yohei.
Google Scholar
Scott, A. O. http://www.nytimes.com/2011/05/13/movies/a-serbian-film-directed-by-srdjan-spasojevic-review.html?_r=0. Dostęp: 04.07.2013.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala. Kraków: Karakter.
Google Scholar
Stendhal. 1929. O miłości. Tłum. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Wydawnictwo „Maska”.
Google Scholar
Stiglegger, Marcus. 2010. Terrorkino. Angst/Lust und Körperhorror. Berlin: Bertz + Fischer.
Google Scholar
Stirner, Max. 1981. Der Einzige und sein Eigentum. Stuttgart: Reclam.
Google Scholar
Thome, Helmut. 2004. Theoretische Ansätze zur Erklärung langfristiger Gewaltkriminalität seit beginn der Neuzeit. W: W. Heitmeyer, H.-G. Soeffner (red.). Gewalt. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Google Scholar
Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Tłum. D. Lachowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Authors
Markus Lipowiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Doktor socjologii; pracę doktorską obronił w 2012 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Markus Lipowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Markus Lipowicz, “Salò, or the 120 Days of Sodom” – An Unnecessary Artistic Provocation or a Proscribed Masterpiece of Cinema? , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics