“Salò, or the 120 Days of Sodom” – An Unnecessary Artistic Provocation or a Proscribed Masterpiece of Cinema?
Abstract
Pier Paolo Pasolini’s work has always attracted controversy and divided the audience into die-hard supporters and those who categorically rejected his works. Lipowicz attempts to analyse and interpret Pasolini’s last film Salo, or the 120 Days of Sodom (Salo o le 120 giornate di Sodoma /1975/) from the philosophical and sociological point of view. He argues that Salo is an inconvenient and therefore proscribed masterpiece of cinema, and that it shows the transition of the Western culture from modernity to post-modernity in a critical and pessimistic manner. From the contemporary perspective this film is an important reminder that we should not forget that under the guise of social diversity, we, supposedly free citizens, are forced to live in and participate in consumer culture, which not only imposes on us its ideas, norms, values and customs, but also interferes with even the most intimate areas of our lives.
Keywords:
Pier Paolo Pasolini, consumer culture, post-modernityReferences
Barthes Roland. 1996. Sade, Fourier, Loyola. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Bataille Georges. 1992. Literatura a zło. Emily Brontë-Baudelaire-Michelet-Blake-Sade-Proust-Kafka-Genet. Kraków: Oficyna Literacka.
Google Scholar
Bell Daniel. 2014. Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Foucault Michel 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Foucault Michel. 2002. Porządek dyskursu. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Funk Rainer. 2005. Ich und Wir. Psychoanalyse des postmodernen Menschen. München: DTV.
Google Scholar
Habermas Jürgen. 1990. Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Google Scholar
Horkheimer Max, Adorno Theodor. 2006. Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Frankfurt am Main: Fischer.
Google Scholar
Klossowski Pierre. 1992. Sade mój bliźni. Warszawa: Wydawnictwo SPACJA Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Kossak Jerzy. 1976. Kino Pasoliniego. Warszawa: Wydawnictwa artystyczne i filmowe.
Google Scholar
Książek-Konicka Hanna. 1978. 100 filmów włoskich. Warszawa: Wydawnictwa artystyczne i filmowe.
Google Scholar
Lauweart Lode. 2013. „Pierre Klossowski reads Sade theologically. Modernity and salvation”, International Journal of Philosophy and Theology 74 (3), 174-182.
DOI: https://doi.org/10.1080/21692327.2013.823773
Google Scholar
Lyotard Jean-François. 1997. Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Warszawa: Fundacja Aletheia,
Google Scholar
Lyotard Jean-François. 1998. Postmodernizm dla dzieci. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Murri Serafino. 2012. Portret artysty za życia. W Pasolini Pier Paolo. Po ludobójstwie. Eseju o języku, polityce i kinie, 363-390. Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Google Scholar
Pasolini Pier Paolo. 2012. Prawdziwy faszyzm, a zatem prawdziwy antyfaszyzm. W Pasolini Pier Paolo. Po ludobójstwie. Eseju o języku, polityce i kinie, 239-246. Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Google Scholar
Pasolini Pier Paolo. 2012. Serce. W Pasolini Pier Paolo. Po ludobójstwie. Eseju o języku, polityce i kinie, 301-308. Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Google Scholar
Reemtsma Jan Philip. 2011. Zaufanie i przemoc. Esej o szczególnej konstelacji nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Sawicki Piotr. 2001. Odrażające, brudne, złe. 100 filmów gore. Wrocław: Yohei.
Google Scholar
Siciliano Enzo. 1994. Pasolini. Leben und Werk. München: Wilhelm Heyne Verlag.
Google Scholar
Tazbir Janusz. 1999. Okrucieństwo w nowożytnej Europie. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Google Scholar
Winter Rainer. 2010. Der produktive Zuschauer. Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozess. Köln: Herbert von Halem Verlag.
Google Scholar
Wittgenstein Ludwig. 1984. Philosophische Untersuchungen. W Werkausgabe Band 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Google Scholar
Zdziechowski Marian. 1993. O okrucieństwie, Kraków: Znak.
Google Scholar
Authors
Markus Lipowiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Socjolog; na Uniwersytecie Jagiellońskim obronił pracę doktorską Przejście od nowoczesności do ponowoczesności. Analiza podstaw postmodernizacji procesów uspołeczniania u wybranych przedstawicieli myśli społecznej (2012). Publikował m.in. w „Kwartalniku Filozoficznym”, „Kulturze i Edukacji”, „Analizie i Egzystencji”, „Kwartalniku Filmowym”.
Statistics
Abstract views: 38PDF downloads: 28
License
Copyright (c) 2015 Markus Lipowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.